Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ny app ska hjälpa handlarna i centrum

Butikerna i Lunds stadskärna har haft en ansträngd situation under flera år. Nu hoppas fem Lundastudenter att deras digitala lösning ska kunna hålla centrumaffärerna på fötter.

Lundastudenten Victor Sandberg, initiativtagare till appen ”Luckan” som riktar sig till butiker i stadskärnan.Bild: Privat
Den så kallade sällanköpshandeln i centrala Lund, där exempelvis kläder och hemelektronik ingår, har minskat med 1,5 procent per år mellan 2010 och 2014. Det har Sydsvenskan berättat om tidigare.
Victor Sandberg, som studerar industriell ekonomi vid Lunds universitet, tror att räddningen för Lunds stadskärna är om butikerna får bättre digital närvaro. Under sitt exjobb intervjuade han butiksägare i Lund, Lomma och Limhamn.
– Bilden jag fick var att många vill synas digitalt, men saknar musklerna för att göra det.
Tillsammans med fem andra Lundastudenter har han därför skapat den digitala tjänsten Luckan, till vilken butiker kan ansluta sig. Tjänsten är i första hand en app och här är tanken att butiksägarna ska visa upp vad som är nytt eller på gång i sina affärer.
– Vi riktar oss till butiker som bara finns i fysisk form och alltså inte har någon form av e-handel. Det är inte affärer av H&M:s storlek som är vår målgrupp, säger Victor Sandberg.
Konsumenter som använder appen ska kunna ställa in flödet så att det är anpassat efter ens personliga smak. Om man bara är intresserad av ekologiska produkter ska man kunna välja att följa butiker som har just det i sitt sortiment.
Hur ska det här kunna rädda stadskärnan?
– Det finns forskning som visar att intresset för att handla online minskar lite, men konsumenter vill ändå kolla upp produkten på nätet innan man handlar i en fysisk butik. Vi vill hjälpa butikerna att nå ut på det sättet.
Att vara med kostar inget för butikerna, såvida de inte vill ha tilläggsfunktioner som exempelvis möjligheten att bädda in flödet på sin hemsida. Enligt Victor Sandberg har ett femtiotal affärer visat intresse för att vara delaktiga i appen, som kommer att lanseras till julhandeln.
Gå till toppen