Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Norbridge satsar i polsk motsvarighet till Lendo

Telemarketingföretaget Norbridge i Malmö satsar i Akredo, Polens ledande onlineförmedlare av privatlån. Planen är att Norbridge ska sköta Akredos kontaktcenter.

Malmöföretaget Norbridge investerar i polska Akredo. På bilden samtalar Emelie Thörnquist, teamledare på Norbridge med Amir Poursamad, vd och grundare av Norbridge. Till höger Christina Arvidsson, försäkringsförmedlare.Bild: Jenny Leyman
– Vi agerar inte som riskkapitalister i det här förvärvet, utan det handlar om att vi ser synergier med tjänster som vi vill utveckla i Norbridge. Dessutom kommer Akredo inom kort att behöva ett callcenter på den polska marknaden och vi har den kompetensen, säger Amir Poursamad, vd och grundare av Norbridge.
Han drev tidigare det snabbväxande telemarketingföretaget Mobilgiganten som såldes till Dialect 2013. Men Norbridge var bolaget han inledde sin entreprenörsresa med.
Företaget startades 2003 och sedan försäljningen av Mobilgiganten har han lagt merparten av sin tid på verksamheten i Norbridge. De arbetar bland annat med förmedling av försäkringar över telefon åt försäkringsbolagen Gjensidige och SBM.
– Det var en slump att vi blev specialiserade på försäkringar. Vi fick ett stort försäkringsuppdrag för många år sedan och sedan blev vi duktiga på det. I dag förmedlar vi mellan 4 000 och 5 000 försäkringar per månad, säger Amir Poursamad.
Amir Poursamad, vd och grundare på Norbridge.Bild: Jenny Leyman
Ljudnivån på kontoret är hög. Det bemannas av 43 försäljare från sju länder med en genomsnittlig ålder på 23 år. Men ljuden stammar inte bara från de många samtidigt pågående telefonsamtalen, utan även från högtalarna som pumpar electrohouse på hög volym.
– När det är musik på pratar säljarna med mer pondus, förklarar Amir Poursamad.
Enligt honom är god personalvård nyckeln till ett framgångsrikt telemarketingföretag. Det är därför han har investerat mycket pengar i arbetsmiljön på det nya kontoret på Djäknegatan där Mobilgiganten satt tidigare. Alla nya medarbetare får dessutom gå en fyradagarskurs innan de börjar jobba.
– Vi lägger betydligt mycket mer tid på utbildning och coachning än många av våra konkurrenter som kanske bara erbjuder några timmars introduktionskurs. Tyvärr har telemarketing ett infekterat rykte, men sköter man det rätt med bra personal och bra arbetsmiljö så tror jag att man kan lyckas.
Norbridge har vuxit snabbt de senaste åren, från 4,7 miljoner kronor i omsättning 2012 till en förväntad omsättning på 15 miljoner kronor i år. Personalstyrkan har också ökat snabbt, från tre anställda 2012 till 50 i år. Det har gett bolaget en nominering till Årets jobbkomet på Malmö näringslivsgala. De olika nationaliteterna på kontoret har även lett till en nominering i kategorin ”Malmö Stads Näringslivspris inom mångfald”.
– Det är smickrande. Min drivkraft är att utveckla människor och bidra till att de hittar en väg in i näringslivet. Vi tar in folk som har svårt att få ett toppjobb direkt. Här får alla jobb om de har rätt inställning.
Framöver vill han att Norbridge ska arbeta mer med kundtjänst. Han utvecklar även en sidoverksamhet inom bolaget som handlar om digital förmedling av avbetalningslösningar och leasingavtal till företag som vill skaffa datorer och annan hårdvara. Det är i den kontexten satsningen i Akredo ska ses.
– Eftersom vi satsar på finansiella tjänster framöver tror vi att de kan bli en bra partner till oss, säger Amir Poursamad.
Han har stora planer för Norbridge.
– Jag räknar med att vi ska omsätta 150 miljoner kronor inom tre år.
Gå till toppen