Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Malmöbolag vinner striden mot Pensionsmyndigheten

Nättjänsten för PPM-sparare, Kollektivafondval, anmäldes i höstas till Konsumentverket. Pensionsmyndigheten ansåg att Malmöbolaget som står bakom tjänsten bedrev vilseledande marknadsföring. Nu lägger Konsumentverket ner ärendet.

Pontus Kristiansson, vd på Kollektiva Fonder i Sverige.Bild: Jenny Leyman
– Vi är väldigt glada över det. Vi har blivit prövade av både Finansinspektionen och av Konsumentverket och båda har stängt ärendena utan vidare åtgärder, säger Pontus Kristiansson, vd på Kollektiva som driver nättjänsten Kollektivafondval.
Tjänsten lanserades för drygt två månader sedan och har i dag 7 000 användare. Syftet är att underlätta PPM-valet för privatpersoner genom att låta dem jämföra sina val med varandra. Det möjliggör för användarna att ta rygg på ett konsensus bland de bästa placerarna i sin egen generation.
Bakgrunden till anmälan var att Pensionsmyndigheten ansåg att nättjänsten bröt mot både marknadsföringslagen och lagen om finansiell rådgivning. Bland annat för att urvalet av fonder enbart baseras på tjänstens egna användare.
– Det är inte hela kollektivet i premiepensionen som man kanske tror. Det betyder att urvalet kan vara litet. Det är också känt att historisk avkastning inte är någon säker metod för att nå bra resultat, sa Mikael Westberg, chefsjurist på Pensionsmyndigheten, i samband med anmälan.
Efter att Konsumentverket granskat ärendet väljer de dock att lägga ned det. I beslutet står det att Kollektiva gjort ändringar baserade på Konsumentverkets synpunkter och att det inte krävs några ytterligare åtgärder.
– Konsumentverket hade någon synpunkt på hur vi uttryckte oss i vår kommunikation. De tyckte inte att vi skulle kalla vår tjänst kostnadsfri, utan avgiftsfri. Människor betalar visserligen inte för tjänsten, men de bidrar med sin information. Därför tyckte de att avgiftsfri var mer lämpligt och det har vi inga problem med att ändra, säger Pontus Kristiansson.
Han säger att han inte är förvånad över att Pensionsmyndigheten anmälde tjänsten.
– Vi utmanar en bransch som tar ut 50 miljarder kronor i avgifter varje år och är ohyggligt lönsam. Vad vi säger är att ingen har en kristallkula och kan se in i framtiden, professionell rådgivare eller ej. Allt bygger på vad man tror om framtiden. Då menar vi att tusentals människor som hjälps åt och skapar konsensus-antaganden om framtiden har större chans att få rätt än vilken enskild individ som helst, proffs eller ej.
I dagsläget tjänar grundarna inga pengar på tjänsten, men planen är att inom kort börja lansera tilläggstjänster som kostar om man väljer att ta del av dem.
– Vårt mål är att ha mellan 50 000 och 100 000 användare inom ett år. Ju fler vi blir, desto smartare blir vi i våra jämförelser och desto smartare blir tjänsten Kollektivafondval, säger Pontus Kristiansson.
Gå till toppen