Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Problemlösning åt företag ger jobbkänsla

Teknikeleverna på Bergagymnasiet i Eslöv arbetar fyra veckor ute på företag varje år. Men uppgifterna är snarare konsultuppdrag än praktik.
– Kan de hjälpa oss och vi hjälpa skolan så är det win-win, säger Göran Sjöberg, vd på Hörby Bruk.

Teknikstudenterna Christian Ohlsson, Samuel Therén och Marcus Fagerberg har skapat en ny ställning att visa fram Hörby Bruks produkter i butik. Vd Göran Sjöberg inspekterar.Bild: Peter Frennesson
I konferensrummet på Hörby Bruk har flera från företagets ledning samlats. De ska lyssna på en dragning av tre gymnasieelever.
Christian Ohlsson, Samuel Therén och Marcus Fagerberg går tredje året på teknikprogrammet på Bergagymnasiet i Eslöv, och har jobbat i fyra veckor med att lösa två problem åt Hörby bruk. Dels vill företaget undvika eller underlätta de tunga lyft som anställda får göra vid sprutlackeringen av sina skottkärror. Dels önskar de sig en ny och bättre upphängningsställning för att visa fram företagets produkter i butik – olika slags transportvagnar, gungstativ och andra lekredskap.
Till lyften vid pulverlackeringen har de tre eleverna hittat två olika lyftkranar som kan göra jobbet. De går igenom fördelar, nackdelar och kostnader för de båda alternativen.
Förslaget till ny upphängningsställning har de ritat på dator, men de har också fått tillverkat ett provexemplar och beställt en offert på 100 ställningar.
– Totalt sett får det plats 16 tillbehör till produkterna. Och vi har vinklat rören så att det tar så lite plats som möjligt, för butiker vill ha det så. Det är en helt ny konstruktion, säger Marcus Fagerberg.
Efter några detaljfrågor om konstruktionen, ser brukets vd Göran Sjöberg nöjd ut.
– Det här är två relativt komplicerade frågor som vi har grunnat på. Detta är definitivt en god bit på väg. Kan vi hitta en lösning med det här så är det hur bra som helst. Det tar vi hatten av för!
Hörby bruk har haft elever i tre olika omgångar de senaste par åren, för att lösa olika uppdrag.
– Vi brinner för samarbete mellan företag och skola. Men det är ett självändamål för oss också, vi måste säkra vår framtida arbetskraftsförsörjning, säger Göran Sjöberg.
Läs också Pulsträning ska höja matteresultaten
De tre eleverna har jobbat ihop tidigare. De tycker att projekten har gett dem en mycket bättre förståelse för både skolan och arbetslivet.
– Man lär sig på ett annat sätt. Allt står inte i böckerna. Det är också kul att se hur företaget fungerar, säger Marcus Fagerberg.
– Man får använda det man lärt sig i skolan, så förstår man varför man har lärt sig. Och ibland går det utanför det man lärt sig också, säger Samuel Therén.
Alla elever som går tekniska programmet på Bergagymnasiet har fyra veckors projektuppgifter varje år. För att det ska funka krävs ett nära samarbete med näringslivet i regionen, och ett behov hos företagen som både är på riktigt och lagom svårt för eleverna.
Att teknikstudenter får göra detta är ovanligt, teknikprogrammet är teoretiskt och uppdragen finns inte inlagda i kursplanen. Det löser skolan med att ha en utvidgad kursplan. Det kostar lite extra i både pengar och ansträngning, men Frank Helmer, lektor i tekniska ämnen på Bergagymnasiet, tycker att det är värt det.
Eleverna får prova på att jobba i grupp i skarpt läge och blir medvetna om sina styrkor och svagheter. Kontakterna mellan företag och studenter blir bättre. Att företagen får hjälp av personer som inte sitter så fast i företagets tänkande och kan tänka lite mer fritt, är ett extra plus i kanten.
– Det vi har sett är att det vi undervisar i får en extra växel av att ungdomarna kommer ut. När de ser att de har nytta av ämnet... de växer väldigt och utbildningen gör större framsteg, säger Frank Helmer.
För fler skolnyheter, följ Sydsvenskans utbildningsreporter på Facebook

Mismatch för unga på jobbmarknaden

Arbetslösheten för unga är betydligt högre än för andra åldersgrupper. Samtidigt uppger näringslivet att ungefär var femte rekrytering misslyckas på grund av att kompetensen man söker inte finns.
Nyligen beslutade regeringen att avsätta 17,5 miljoner kronor för att få till ett ökat samarbete mellan skola och arbetsliv.
Gå till toppen