Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Han vill ge flyktingar en julsaga

När berget inte kom till Muhammed fick det bli tvärtom. Muhammed i det här fallet är Mathias Dümmatzen och berget blev teater genom produktionsbolaget PipeDream Productions, som för andra året i rad sätter upp musikalen "En julsaga".

Det är kallt i den stora LKF-lokalen med råa väggar på Papegojlyckan. Under kvällstid repeterar ett fyrtiotal amatörskådespelare och proffs här inför morgondagens premiär av "En julsaga" på Stadsteatern, som spelas åtta kvällar i december.
– Jag gav dem ledigt på fredag, annars är de här varje dag, säger regissören Mathias Dümmatzen när vi ses drygt en vecka före premiären.
Att han själv kom in på teater och musikal är musikens förtjänst, eller körsången mer specifikt. Som 9-10-åring fick han åka in till centrala Lund från hemmet i Södra Sandby för att sjunga i Eva Bohlins gosskör Cantarellerna.
– Jag sjöng där tills jag var 18. Som tonåring växlade jag mellan att gå i nitar och sjunga klassiska verk på latin.
I 20-årsåldern hade han en administrativ tjänst på musikavdelningen på Folkuniversitetet. Där träffade han amerikanen Jack Abrahams som hade arbetat på Broadway. När Abrahams startade musikalutbildning på Folkuniversitetet var Mathias Dümmatzen en av eleverna.
– Det dramatiska tog tag i mig, historieberättandet. Jag har alltid gillat acting singing, att skådespela en sång. Det måste alltid finnas en historia.
Mathias Dümmatzen följde Jack Abrahams till en ny skola, Malmö Musical Academy, där han fortsatte sin skådespelarutbildning. Men som 29-åring hamnade han i en svacka. Alla auditions han gick på fick honom att inse att det fanns väldigt många duktiga skådespelare och inte lika många jobb.
– Det blev mitt wake up-call. Jag grät en hel dag men sen spottade jag upp mig och insåg att det kanske fanns lite entreprenörsanda ändå inom mig.
Enligt logiken att om inte teateruppdragen kom till honom fick han skapa dem själv bestämde han sig för att sätta upp musikaler på egen hand. Första uppsättningen år 2000 var den "svåra" Steven Sondheim-musikalen Company – "den är så nära art music och så långt ifrån Grease man kan komma". Föreställningen i Folkparken fick lysande recensioner, men publiken uteblev.
– Det var en totalt avgörande läxa.
Efter ett par år som frilansare och som turnéledare för streetdancegruppen Freestyle Phanatix bestämde han sig för att satsa på musikaler igen. 2003 bildades PipeDream Productions och efter flera olika uppsättningar har bolaget nu som mål att göra musikalen "En julsaga" till en ny jultradition för Lundaborna.
Redan förra året gick det att få föreställningen textad på andra språk och i år erbjuds arabisk, persisk, engelsk och albansk översättning. Integrationsprojektet är en del av julens anda av gemenskap.
– Vår förhoppning är att varje kväll kunna bjuda in människor som nu kommer hit som flyktingar. Vi måste bara lösa det praktiskt. Vi vill ge dem en stund av avkoppling.
Hur firar du själv jul?
– Det blir familjärt, gammaldags och traditionsbundet. Min mamma, som gick bort i cancer 2012, har präglat vårt julfirande. Pappa dog i en trafikolycka 1988. Vi firar med min brors familj och det blir klassiskt julbord med alldeles för mycket mat och en tre meter hög julgran.
Namn: Mathias Dümmatzen
Gör: Regissör och konstnärlig ledare på PipeDream Productions.
Bor: I centrala Lund.
Ålder: 45 år.
Familj: Hustrun Annika, dottern Alice, 7 år.
Fritid: Tränar den japanska kampsporten iaido. "Det är meditativt och roligt att göra något väsenskilt från teatern.
Gå till toppen