Kultur & Nöjen

Kritik med hjärna

Det doftar skog och barken är mjuk under fötterna när jag slukas upp av internets infrastruktur. I filmen ”World Brain” leker en forskare med tanken på internet som ett monster eller en gigantisk hjärna. En kristallisk hybrid som sprider sig under jorden, i luften och atmosfären. Ett globalt nervsystem som växer för varje sekund, mejl, sökning och uppdatering.
Ur filmen "World brain".
I sin film växlar de franska konstnärerna Gwenola Wagon och Stéphane Degoutin mellan att följa en grupp vetenskapsmän i skogen och att panorera genom oändliga serversalar. Bland prasslande löv tränar forskarna överlevnad och försöker hitta alternativa metoder att sätta sig i förbindelse med allt levande; växter, djur och människor. Ungefär som internet knyter samman tankar, bilder och information över hela klotet. Det är drömmen, eller mardrömmen, om en världshjärna, där all kunskap och alla förnimmelser delas och samlas i ett enda, gemensamt medvetande. Kanske är den redan verklighet. Vi har outsourcat oss själva, påstår filmen. Våra minnen, berättelser, vänner och arbeten utspelas och lagras allt mer i moln och på servrar, i hermetiskt slutna anläggningar på okänd plats. Möjligen är retoriken väl ödesmättad. Men Wagon och Degoutin är något intressant på spåren när de pekar på hur levande organismer är bannlysta från den kliniskt kontrollerade miljö där all information vi anförtrott internet fysiskt hanteras.
Samtidigt gör sig en mer handfast verklighet påmind. Fukten tränger upp från trästocken jag sitter på, tidigare rotfast i en av Malmös parker. I samarbete med Wagon och Degoutin har scenografen Amanda Wickman skapat en skogsglänta inne i det nybyggda Niagarahusets utställningsrum för Medea, Malmö högskolas forskningslab för medier, design och offentligheter. I det intima dunklet kan man slå sig ner och se avsnitt ur filmen, medan de böcker som forskarna i skogen läser ur ligger spridda bland stockar och bark. Det är en tät gestaltning som i likhet med filmen suggestivt upplöser gränsen mellan natur och teknologi, verklighet och fiktion, nutid och framtid. Skickligt skapar Wagon och Degoutin en både drömsk och kritisk betraktelse över vår tid.
Projektet avslutas 10/12 med filmvisning av "World Brain" i sin helhet, följt av samtal mellan konstnärerna och den svenska filmaren Kerstin Übelacker på Medea, Malmö högskola. Se även worldbrain.arte.tv
Gå till toppen