Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Pågatågen börjar rulla till Trelleborg

Nu i helgen börjar pågatågen rulla längs Trelleborgsbanan. Det ger en kvarts kortare restid mellan Malmö och Trelleborg. Men inte bara det. Nu blir det skånska tågsystemet mer komplett.

Klockan 12.40 idag lördag går invigningsturen från Trelleborg C till Malmö C. En premiärtur som kringgärdas av tal, pompa och ståt.
I morgon söndag klockan 07.39 skrivs det skånsk tåghistoria när den första reguljära pågatågsturen mot Västra Ingelstad, Östra Grevie, Hyllie, Triangeln och Malmö Central avgår från Trelleborg Central.
Invigningen av persontrafik på Trelleborgsbanan är en stor tågnyhet i Skåne, men har under den senaste veckan hamnat helt i skuggan av invigningen av järnvägstunneln genom Hallandsåsen.
Båda öppnas för trafik i samband med att Trafikverket under söndagen går över till 2016 års tidtabell, något som banar väg för en rad nya avgångar, ny trafik, nya stationer och nya operatörer.
Till en kostnad av drygt en halv miljard kronor har Trafikverket, Malmö stad, Vellinge kommun och Trelleborgs kommun skapat 32 kilometer av upprustad järnväg, nya mötesspår och tre nya pågatågsstationer.
Vad får då resenärerna för pengar?
Det enkla svaret är att det under söndagen går att resa 16 minuter snabbare från centrala Trelleborg till centrala Malmö. Det innebär att stat, region och kommuner satsat sisådär 40 miljoner kronor mer per minut i snabbare restid.
Men tidsvinsten är inte hela vitsen med projektet – lika lite för den nya Trelleborgsbanan som tidigare för Citytunneln eller Hallandsåstunneln.
Den nya järnvägen är en del av något större. Satsningen ingår i ett helt system som ska förstärka infrastrukturen i Sydsverige.
Hallandsåstunneln har gjort resan till Göteborg tio-femton minuter snabbare, men har också ökat kapaciteten längs Västkustbanan med fler tåg för gods och passagerare.
Citytunneln gjorde tågresan från Malmö till Köpenhamn fyra-fem minuter snabbare, men har också ökat järnvägskapaciteten genom Malmö och skapat ett mer integrerat järnvägsnät i Skåne.
Den nya Trelleborgsbanan innebär att Citytunneln blir ännu mer värdefull för skånska resenärer. Den kortar inte bara resan mellan Trelleborgs hamn och Malmö Central – från 49 minuter med buss till 33 minuter med tåg. Den nya Trelleborgsbanan skapar även nya resvägar för den som föredrar att åka kollektivt.
Det går nu att ta sig med pågatåg hela vägen från Trelleborg till orter som Lund, Kävlinge och Helsingborg utan ett enda byte. Det går att resa till Trelleborg från orter som Hässleholm, Kristianstad och Ystad och bara byta tåg en gång längs vägen.
Med en sliten formulering kan man påstå att den nya järnvägen åter placerar Trelleborg på den svenska järnvägskartan. Den ort som fick järnväg redan 1875 får nu åter se tågen rulla in på Centralstationen.
Och som grädde på moset får Skåne två nya pågatågsstationer som gör Östra Grevie och Västra Ingelstad till tillväxtorter för tågpendlare i Sydvästskåne – på samma sätt som Förslöv och Barkåkra nu tillkommer som nya tågpendlarorter i Nordvästskåne.

70 pågatågsstationer: Från Barkåkra till Östra Grevie

Med helgens tåginvigningar har Skåne nu 70 pågatågsstationer. Här är de alla i alfabetisk ordning.
Barkåkra, Billeberga, Bjuv, Bjärnum, Bromölla, Burlöv, Båstad, Dösjebro, Eslöv, Fjälkinge, Förslöv, Gantofta, Glumslöv, Gunnesbo, Gärsnäs, Helsingborg C, Hjärup, Hyllie, Häljarp, Hässleholm C, Höör, Karlshamn*, Kattarp, Klippan, Kristianstad C, Kävlinge, Köpingebro, Landskrona, Lund C, Lunnarp, Malmö C, Maria, Markaryd*, Marsvinsholm**, Mörarp, Mörrum*, Oxie, Perstorp, Påarp, Ramlösa, Rydebäck, Rydsgård, Simrishamn, Skurup, Smedstorp, Stehag, Stångby, Svarte, Svedala, Svågertorp, Sölvesborg*, Sösdala, Teckomatorp, Tomelilla, Trelleborg C, Triangeln, Tyringe, Tågarp, Vallåkra, Vinslöv, Vittsjö, Västra Ingelstad, Ystad, Åkarp, Åstorp, Ängelholm, Ödåkra, Önnestad, Örtofta, Östra Grevie.
*Utanför Skåne. **Tillfällig station.
Gå till toppen