Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Skånska Byggvaror köper danska Pavillon

Helsingborgsföretaget Skånska Byggvaror köper Pavillon. Bolaget är Danmarks största leverantör av växthus och uterum. För Skånska Byggvaror innebär affären en språngbräda in i Danmark.

Anders Johansson Eickhoff, vd för Skånska Byggvaror i Helsingborg.Bild: Jenny Leyman
– Jag räknar med betydande omsättning på den danska marknaden relativt snabbt. Den stora tillväxten tror jag kommer 2017, säger Anders Johansson Eickhoff, vd på Skånska Byggvaror.
Pavillon startades vid millennieskiftet. Idag har de tolv anställda och en omsättning på cirka 20 miljoner svenska kronor. Skånska Byggvaror som grundades för snart 50 år sedan har i dag 201 anställda och omsatte cirka 590 miljoner kronor ifjor.
Helsingborgsföretaget säljer dörrar, fönster, uterum och andra byggvaror. Cirka 65 procent av försäljningen görs på nätet – resten i butik och shop-in-shop. Anders Johansson Eickhoff räknar med att den stora tillväxtökningen i Pavillon kommer när den svenska affärsmodellen överförts på bolaget.
– Vi har ett omnikanalstänk i Skånska Byggvaror som innebär att vi både jobbar med digitala och fysiska butiker. Det görs inte riktigt i det danska bolaget idag. Vi tror att vi kan förädla affärsmodellen i Pavillon på samma sätt som vi gjorde med Grönt Fokus.
Uterum är Skånska Byggvarors paradprodukt.Bild: Emil Langvad
Norska Grönt Fokus köptes av Skånska Byggvaror 2012. Det drivs i dag som ett eget varumärke och dotterbolag på samma sätt som Pavillon kommer att skötas. Anders Johansson Eickhoff är nöjd med det norska förvärvet som vuxit snabbt de senaste åren.
– Förra året hade vi en omsättningsökning på 58 procent i Grönt Fokus. Det är vad vi förväntar oss i år också, säger han.
Affärslogiken bakom köpet av Pavillon är i första hand att det ger Skånska Byggvaror en plattform att utgå från i Danmark.
– Danmark är en svår marknad, det är få svenska distanshandelsföretag som lyckats där. Ofta har man försökt ta med sig det svenska varumärket in på marknaden och inte lyckats. Nu har vi hittat ett bolag som har en bra plats på marknaden och kan expandera utifrån det, säger Anders Johansson Eickhoff.
Utöver språngbrädan in i Danmark tillför Pavillon Skånska Byggvaror ett antal nya produkter samt en möjlighet att lära sig av bolagets monteringsverksamhet. Skånska Byggvaror monterar i dagsläget enbart fönster, medan Pavillon monterar både uterum och växthus.
– Det har de jobbat med länge och där kan vi få en lärdom att ta med oss till Sverige och Norge.
Skånska Byggvaror blir en del av Byggmax nästa år. Men bolaget kommer att drivas vidare som ett dotterbolag och eget varumärke. Anders Johansson Eickhoff tror att det kommer att gynna Skånska Byggvaror på lång sikt att vara del av Byggmax.
– Det tryggar vår framtid och tillväxt och utveckling.
Gå till toppen