Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Cdon tar nyckelperson från Massive Entertainment

En av speljätten Massive Entertainments största profiler, Fredrik Rundqvist, lämnar bolaget för att bli teknikchef på Cdon. Enligt Magnus Fredin, vd på Cdon, har e-handeln mycket att lära av spelbranschen – bland annat i fråga om hur man får fler nöjda kunder som stannar längre.

Fredrik Rundqvist lämnar Massive Entertainment och blir teknikchef på Cdon.
Fredrik Rundqvist har arbetat på spelstudion Massive Entertainment i Malmö i åtta år. Under den tiden har han varit med och tagit bolaget från 100 medarbetare till 400 samt varit drivande i framtagandet av bolagets nästa stora spel som släpps i mars: Tom Clancy’s The Division.
– Åtta år är nästan guldklocka nu för tiden, det kändes helt rätt att prova på något nytt. Mitt grundintresse är den digitala migrationen och att jobba med lösningar som förbättrar upplevelsen för konsumenter. På det sättet skiljer sig inte spel från näthandel, egentligen är det samma grundtänk, säger han.
Han oroar sig heller inte för hur det ska gå med det hajpade spelet The Division som släpps den 8 mars.
– Vi är flera hundra som har jobbat med spelet och innehållet är klart. Nu återstår teknisk optimering och att fixa buggar. I den här fasen av ett spels produktionscykel är det många ledande personer som inte längre behövs och de kommer klara sig alldeles utmärkt utan mig.
Malmöbaserade Cdon är börsnoterade Qliro Groups största dotterbolag. De har omkring 160 anställda varav 20 på IT-avdelningen. Framöver vill bolaget satsa mer på teknisk utveckling.
Fredrik Rundqvist tillträder tjänsten som teknikchef vid årsskiftet och kommer att inleda uppdraget med att kartlägga vilken kompetens som finns och vilka förmågor som företaget kan behöva rekrytera.
– Cdon var pionjärer inom e-handel och har en av Skandinaviens största kundgrupper. Men nu går vi in i Cdon 2.0 och vi kommer att behöva utöka teamet och se över en del av de tekniska lösningarna, säger Fredrik Rundqvist.
Cdon startades som en skivbutik på nätet 1999. Förra året omsatte de 1,9 miljarder kronor och idag säljer de mycket mer än musik. De är bland annat stora på hemelektronik och andra produkter för hemmet.
Framöver ligger fokus på att utveckla bolagets marknadsplats för tredjepartssäljare, Cdon Marketplace. Den lanserades hösten 2013 och målsättningen är att den ska bli Nordens största varuhus.
– Vi vill skapa en försäljningskanal för andra aktörer som vill sälja varor online. Det behöver inte bara vara e-handlare utan det kan vara vem som helst som vill sälja varor till konsument, säger Magnus Fredin.
Magnus Fredin, vd för Cdon.
Marknadsplatsen har redan knutit till sig omkring 700 företag. Det som lockar är Cdons räckvidd och kundstock. De har runt två miljoner aktiva kunder vilket betyder att cirka två miljoner människor har handlat från Cdon de senaste tolv månaderna.
Att leverera tekniska system som förbättrar kundupplevelsen på Cdon Marketplace och få fler kunder att komma tillbaka oftare blir Fredrik Rundqvists uppgift. Magnus Fredin räknar med att hans erfarenhet från spelbranschen kommer att komma väl till pass på den teknikutvecklingsresa som Cdon inlett.
– Spelbranschen är mer tekniktung än e-handelsbranschen. Vi har mycket att lära ifråga om hur man bygger komplexa och delvis automatiserade system. Jag tror också att vi kan lära en hel del om interaktion med kund och försäljning baserad på analytisk data, säger Magnus Fredin.
Gå till toppen