Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Foo Café satsar på internationellt franchisingkoncept

Tre år efter starten av IT-mötesplatsen Foo Café blir företaget internationellt. Först ut att anamma konceptet är Köpenhamn. Ytterligare en handfull europeiska och amerikanska städer har visat intresse för franchisingmodellen.

Carina Haeggblom och Michael Tiberg på Foo Café. Nästa år startar Foo Café ett franchisingkoncept.Bild: Kajsa-Stina Kalin
– Det har varit tanken ända sedan starten att öppna på fler orter. Folk säger till mig att Foo Café fungerar bara för att jag driver det. Men så är det inte, och det ska jag bevisa, säger Michael Tiberg.
Han startade Malmöföretaget i augusti 2012. Visionen var att skapa en mötesplats i form av en daglig, gratis konferens för IT-utvecklare. I dag har de arrangerat 890 event som sammanlagt besökts av 25 714 personer.
– Vi gör inga jippo-event där man bara dricker öl och garvar. Allt kretsar kring att vi lär av varandra. Samtidigt kommer vi aldrig att kunna konkurrera med ett TED-talk. Vill man bara ha en riktigt bra föreläsning hittar man bättre på internet. Det vi erbjuder, och som man inte kan få på internet på samma sätt, är mötet mellan människor, säger Michael Tiberg.
En av sakerna som gör Foo Café speciellt är att alla event är gratis. Normalt sett motsvarar biljettintäkter omkring 80 procent av inkomsterna i ett eventföretag. Sponsorintäkter står för omkring 20 procent. Men Foo Café har utvecklat en partnerskapsmodell som gör det möjligt för företaget att gå runt utan biljettintäkter.
Partnerskapsmodellen är ett av mervärdena Foo Café erbjuder när de lanserar sitt franchisingkoncept nästa år. Andra mervärden som de håller på att utveckla är en ny IT-plattform där varje ny stad blir ett eget ”chapter”, ett delvis förnyat marknadsföringspaket samt handböcker kring hur man startar och driver ett Foo Café.
Först ut att lansera ett eget Foo Café blir Köpenhamn. Där har Michael Tiberg en dialog med Founders House och Nicholas Hawtin. Näst på tur står Stockholm där ett utbildningsföretag med centrala lokaler visat intresse för att driva konceptet i staden.
– Vi har intressenter i många städer, bland annat i München, Lissabon, Porto, Venedig, London, Los Angeles, Linköping och Helsingborg. Utmaningen för oss är att hitta rätt lokal och rätt person som kan driva det, säger Michael Tiberg.
Carina Haeggblom och Michael Tiberg på Foo Café.Bild: Kajsa-Stina Kalin
I dag arbetar två personer heltid med Foo Café i Malmö. Michael Tiberg som vd och Carina Haeggblom som säljansvarig. Melinda Jansson sköter administrationen på halvtid.
– Det som driver mig är glädjen när man ser nya människor träffa varandra, säger Carina Haeggblom.
Hon har tillsammans med Michael Tiberg arbetat mycket med att göra arrangemangen mer jämställda. I höst har de satsat på flera event med kvinnliga förtecken, däribland Pink Programming, Women in Tech och Spouse & Partner Meetup.
– Vi hoppas att det kan bidra till att vi får mer kvinnor på våra andra event. Många säger att det är svårt att komma till ett IT-utvecklarevent som ensam kvinna, så vi försöker synka ihop dem så att de kan gå tillsammans på eventen, säger Carina Haeggblom.
Gå till toppen