Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Kaplan: Viktigt för stadsmiljön

Regeringens beslut om stöd för spårvägen i Lund är en viktig satsning för hållbar kollektivtrafik, säger bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan (MP).

Mehmet Kaplan (MP).Bild: Emil Langvad
Det är kommunen som måste fatta det slutliga beslutet om spårvägen, säger Mehmet Kaplan – men själv tycker han att regeringen nu satsar helt rätt.
– Det här är det bästa möjliga sättet att använda skattemedel, att se till att kommuner och regioner får möjlighet att bygga ut kollektivtrafiken. En hållbar kollektivtrafik. Så kan man bygga mer bostäder, och också göra städerna och orterna mer attraktiva.
I Lund är spårvägen en kontroversiell fråga, kritiker menar att det blir för dyrt och att pengarna med större nytta kunde ha använts till annat. Vad säger du till dem?
– Om man tittar på hur man i dag utvecklar städer så är det definitivt så att kollektivtrafiken är den viktigaste faktorn som byggbolagen och andra aktörer efterfrågar. Och en kollektivtrafikvänlig stad är något som efterfrågas även av medborgarna. Sedan finns det naturligtvis alltid folk som vill att resurser används på annat sätt. Det måste politikerna i Lund avgöra.
Politikerna i Lund ville ha ännu mer statliga pengar, varför blev det just den här summan?
– Nivån på stödet har avgjorts av Trafikverket, men Lund får överlägset mest pengar av alla projekt. Jag uppfattar det som en mycket tydlig signal att det här är ett viktigt och bra projekt, och att det här är ett projekt som ska kunna genomföras.
Eftersom politikerna i Lund inte får så mycket pengar som de hoppats på finns det risk att man går miste om ett europeiskt anslag. Hur ser ni på det?
– Den här informationen har ju Trafikverket haft med i sitt underlag, och rimligtvis har de gjort bedömningen att projektet ska kunna genomföras med det beviljade stödet. Det viktiga är att vi nu sammanlagt kommer att betala ut över en halv miljard kronor. Den här typen av investeringar har ju inte skett på mycket länge, det närmaste är kanske Stockholms tunnelbana.
Gå till toppen