Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Staten ger pengar till spårvägen – men Lund vill ha mer

Trafikverket har idag meddelat att spårvägsprojektet i Lund beviljas 298 miljoner kronor via regeringens satsning på stadsmiljöavtal.
Lunds kommun hade ansökt om 388 miljoner kronor, som skulle täcka hälften av investeringen. 

Bild: Metro Arkitekter
Kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S) väljer att tolka statens besked positivt.
– Nu finns det pengar på bordet. Nu är det en namnteckning borta och en accept från Lunds kommun att acceptera det här stadsmiljöavtalet så har vi 298 miljoner kronor. Det är första gången någonsin staten lägger krona i detta. Det är i grunden ett väldigt positivt beslut, säger han.
Anledningen till att Lund inte får mer än 298 miljoner kronor är enligt Almgren att Trafikverket först har räknat bort de kostnader som kommunen redan har haft på 30 miljoner kronor. Av den resterande summan, 746 miljoner kronor, får Lundaprojektet 40 procent. Det är bara de projekt som går att förverkliga det närmaste året som får 50 procent, medan de som är på längre sikt får 40 procent.
– Det finns väldigt goda möjligheter att hitta annan medfinansiering, säger Anders Almgren.
Han menar att en del pengar kan komma från fastighetsägare och andra som planerar investeringar längs spårvägssträckan.
– Med spårvägen blir det projekt som förverkligas i Lund som annars inte hade förverkligats, säger han.
Det finns också enligt Almgren möjlighet att få mer statliga pengar via den så kallade Sverigeförhandlingen, som hanterar satsningar i samband med den planerade höghastighetsjärnvägen.
Emma Berginger (MP), vice ordförande i kommunstyrelsen, uttalade sig för Sydsvenskan strax efter att beskedet kommit:
– Nu ska vi titta på finansieringslösningar och se vad det finns för öppningar. Vi har väl ändå goda förhoppningar om att vi ska kunna lösa det här. Det är ändå en betydande andel av stadsmiljöpengarna som Lunds kommun får, säger hon.
Vad är din kommentar till beskedet?
– Vår förhoppning var förstås en femtioprocentig medfinansiering, men jag tycker ändå att det i stort är väldigt positivt att regeringen prioriterar den här typen av kollektivtrafik som är planerat här i Lund. Det tyder på att man ser det här som viktigt för hur man kan arbeta med miljöfrågorna och skapa en bättre stadsmiljö och en mer hållbar kollektivtrafik.
Är ni inte besvikna på att det inte blev 50 procent?
– Det är klart att vi hade hoppats på att få 50 procent, men det här är ju mycket bättre än om vi inte hade fått några pengar alls. Det här skapar goda förutsättningar för att säkra finansieringen på andra sätt.
Vad är det för andra sätt ni tänker då?
– Det är det vi ska fundera på nu och prata om. Så jag ber att få återkomma på den punkten.
Gå till toppen