Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Bona på väg mot rekordår – anställer i Malmö

Malmökoncernen Bona är på väg mot rekordomsättning. Allting pekar på att försäljningen blir över två miljarder kronor i år med god lönsamhet. Nästa år planerar de att nyanställa mellan 30 och 40 personer varav cirka tio i Malmö.

Kerstin Lindell är vd på Bona som troligen spränger tvåmiljarders-vallen i år. Företaget planerar för nyanställningar i Malmö.Bild: Jenny Leyman
Trägolv står högt i kurs på Bona. På anläggningen i Malmö hänger träparkett-konst på väggarna. Golvbeläggningen i korridorerna byter karaktär var tionde meter, men materialvalet är genomgående trä. Parketten i ett av golven föreställer kaffebönor och påminner om hur allting startade 1894.
Historien inleds med att Wilhelm Edners kaffebutik i Malmö börjar sälja bonvax. Efterfrågan på vaxet är stort och så småningom startar han egen tillverkning. 1919 registreras företaget AB Bona och efterhand utökas sortimentet med i stort sett allt ett trägolv kan behöva. Däribland lacker, moppar, oljor, rengöringsmedel och golvslipmaskiner.
Ett av parkettgolven föreställer kaffebönor och påminner om hur allting startade 1894.Bild: Jenny Leyman
Idag styrs Bona av tredje generationen Edner. Bertil Edner som är styrelsens ordförande var vd fram till 1999. Då tog företaget in sin första externa vd. Kerstin Lindell, som haft vd-posten sedan 2007, är koncernens andra externa vd.
Hon tog över ledningen för ett bolag som gjorde förlust och som verkade på en marknad som snart skulle drabbas hårt av finanskrisen. Trots det har hon de senaste åren vänt röda siffror till en vinstmarginal på omkring 12 procent och ökat omsättningen med omkring 700 miljoner kronor.
Enligt henne beror en stor del av framgången på ägarförhållandena i koncernen. Bona är fortfarande familjeägt, aktierna innehas av Bertil Edner, hans två systrar Ann-Christine Brask och Britt-Marie Forsberg, samt deras barn.
– Vi har långsiktiga ägare och hög soliditet och när krisen kom kunde vi satsa oss ur den. Vi byggde vårt varumärke i USA. I lågkonjunkturen var tv-reklam billigt, säger Kerstin Lindell.
98 procent av Bonas försäljning sker utanför Sverige. USA och Latinamerika står för två tredjedelar av omsättningen. Mellan 2010 och 2015 har de dubblat försäljningen i USA och finns i dag hos åtta av världens tio största detaljhandlare.
– Det är bättre än vi själva någonsin vågade tro, säger Kerstin Lindell.
Bona är stora leverantörer av golvunderhållsprodukter till basketplaner. Här testar Anna Bengtsson, forsknings- och utvecklingstekniker på Bona, linjemarkeringsfärger i företagets labb.Bild: Jenny Leyman
Hon förklarar framgången med tre saker. För det första inledde Bona en satsning på konsumentmarknaden i samband med finanskrisen. I dag motsvarar försäljningen till privatpersoner 30 procent av omsättningen.
För det andra började de utbilda hantverkare i Bonas produkter. I dag erbjuds den veckolånga fortbildningen på 70 marknader och efter avslutad utbildning blir hantverkaren certifierad av Bona.
– Det är ovanligt med hantverksutbildningar globalt. Att vi har Bona-certifierade hantverkare stärker både vårt erbjudande mot kunderna och mot hantverkarna. De får visserligen betala för en utbildning, men sedan skickar vi kunder till dem. 60 procent av vår affär är mot hantverkare, säger Kerstin Lindell.
Den tredje förklaringen är att Bona satsar stort på produktutveckling. En storsäljare som lanserats de senaste fem åren är den ergonomiska spraymoppen. Den dammfria slipmaskinen är en annan succé.
– Vår strategi är att halva lönsamheten ska komma från produkter som inte är mer än fem år gamla, säger Kerstin Lindell.
Slavica Palmkvist är kvalitetskontrollant på Bona. Här kontrollerar hon glansen på olika vattenbaserade lacker.Bild: Jenny Leyman
Nu satsar företaget vidare. En ambitiös vision för 2020 är satt och på frågan hur länge hon blir kvar som vd, svarar Kerstin Lindell att hon åtminstone vill vara med och fira hundraårsjubiléet 2019 och genomföra strategin för 2020.
– De interna processerna är på plats och vi tycker att vi har byggt ett så starkt varumärke att vi mycket väl skulle kunna dubbla omsättningen igen, säger Kerstin Lindell.
För att förverkliga målet har koncernen börjat anställa. I år har personalstyrkan ökat med cirka 40 personer till 525 anställda globalt. Ambitionen är att växa ungefär lika mycket nästa år. Allra mest kommer de att utöka i USA, men runt en tredjedel av tillsättningarna sker troligen i Malmö där Bona redan sysselsätter 135 personer.
– Det är ett sätt att bidra till fortsatt utveckling i vår region. Vi vill ligga kvar med Malmö som bas, för det var här allt började. Jag tror att en del av vår framgång är att vi inte har försökt producera på billiga ställen, säger Kerstin Lindell.
Kerstin Lindell, vd på Bona.Bild: Jenny Leyman
Får Bonas vd som hon vill, kommer hon 2020 kunna säga att tuffare miljölagstiftning var ett av de främsta skälen till att koncernen dubblade sin omsättning igen.
Bona har länge satsat på hållbara och miljövänliga produkter. De var först på marknaden med vattenbaserat lack 1979 och idag har cirka 800 av de 1500 artiklarna någon form av miljöcertifiering.
– Har vi tur blir det snart tuffare global miljölagstiftning. Vi vill växa snabbare än marknaden och vår största möjlighet att växa snabbare är med hårdare miljölagstiftning, säger Kerstin Lindell.
Gå till toppen