Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Elcykeln lyfte hälsa och ekonomi

I drygt ett år har Ola Johansson cykelpendlat med elkraft mellan sitt hem i Bjärred och jobbet i Malmö. Det har gett honom bättre hälsa, ekonomi och mer tid.

Det började med att Olas ena arbetsplats i Malmö flyttades från centrum. Plötsligt skulle restiden bli över timmen: promenad hemifrån till bussen, bussresa till Malmö och vidare transport till jobbet.
– Jag chansade på att det skulle gå fortare med elcykel, säger han över en kopp espresso.
Nu går det på 45 minuter.
– Utan att bli svettig, poängterar femtiplussaren.
Ändå har cyklingen gett klart förbättrad kondition. Han mätte syreupptagningsförmågan för fem år sedan. Nu är han fem år äldre, men har ändå cyklat ihop mycket bättre värden.
Sedan mitten av november förra året har Ola Johansson klätt på sig kängor, överdragskläder, reflexväst och hjälm, för klara säkerhet, regn och vind. Dessutom satsade han en extra slant på rejält lyse och en onödigt dyr ringklocka.
Hittills har cykeln stått ute under nattens laddning, men snart tar Ola in batteriet.
– Laddeffekten går ned i kyla. Man får ut mer om batteriet håller 20 plusgrader under laddning och färd.
Ändå är han lite rädd för att råka köra slut på strömmen, så det händer att han tar in batteriet för laddning på jobbet någon gång, särskilt om det varit kraftig motvind.
– En gång körde jag avsiktligt batteriet i botten och det var helt klart att cykeln inte är rolig att trampa utan hjälpmotor.
Annars är Ola Johanssons resa njutbar. Nästan hela vägen rullar han på cykelbana genom ett vackert landskap. Bara genom Lomma är det vanlig gata, men inte mycket trafik. Sämst är det den överbelastade cykelbanan längs Kungsgatan i Malmö.
Varför elcykel?
– Ren bekvämlighet. Med vanlig cykel hade jag behövt duscha när jag kom till jobbet.
Några särskilda problem med elcykeln har Ola Johansson inte upplevt. Några punkteringar har det blivit och en knäckt eker.
Förut köpte han månadskort av Skånetrafiken. Det tog tio månader innan de insparade månadskorten hade betalat hela cykelinvesteringen, drygt 10 000 kronor. Och då har han en välfungerande utrustning kvar.
– Men hälsoeffekten betyder mer, säger Ola Johansson.
Han bloggar om sitt elcyklande.
Gå till toppen