Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Allt farligare målvaktsbilar på Malmös gator

Landets värsta bilmålvakter fortsätter skaffa bilar - tre om dagen. Skulderna växer, och bilarna blir risigare.
Observera att denna artikel publicerades första gången 2015. Alla uppgifter i artikeln är därmed inte aktuella.

Bilar på kö.Bild: Erik Svensson
Elva av landets femton mest belastade bilmålvakter kommer från Malmötrakten, enligt Kronofogdens uppgifter.
Vid förra månadsskiftet ägde de 10 715 bilar, visar vår granskning. Rent statistiskt är det var tolfte inregistrerad bil i Malmö. De elva värstingarna är skyldiga skattebetalarna 181 miljoner kronor.
En gång till: 181 miljoner kronor. Det motsvarar grovt räknat lönekostnaden för drygt 400 grundskollärare i ett år.
Jättesumman är ihopsamlad på missade skatter, avgifter och parkeringsböter.
De har knappast stått för allt detta själva - elva personer kan helt enkelt inte använda så många bilar på en gång.
I stället är det, som framgår i första avsnittet av granskningen, de egentliga brukarna som parkerar fel, struntar i att betala försäkringar och skatter, eller skapar andra kostnader.
Kronofogden har i vilket fall som helst små möjligheter att ta hem pengarna från ägarna/målvakterna, för de är på papperet utblottade.
De lyfter inget försörjningsstöd hos socialtjänsten, har i flera fall ingen känd adress (några verkar ha lämnat landet) och de äger ingenting - utom tusentals bilar i så uselt skick att de inte lönar sig att mäta ut ens om det går att leta rätt på dem.
Läs mer: Välfyllda brevlådor enda spåren efter målvakter
Enligt Transportstyrelsens register är målvakterna ändå fortsatt mycket aktiva, enligt en specialkörning vi har beställt. Under de första elva månaderna 2015 registrerades 947 bilar på de elva målvakterna runt Malmö.
Den 1 juli 2014 skärptes lagen. Bilar med mer än 5 000 i skuld kan beslagtas. Målvakterna ser ut att ha anpassat sig till att Malmös parkeringsbolag kan ta bilarna.
– Tidigare såg vi en del finare bilar, men de verkar inte användas som målvaktsbilar längre utan har skrivits över på andra, säger Jonas Nydahl, fordonsflyttare vid P-Malmö.
200 av de felparkerade målvaktsbilar som flyttats sedan i fjor gick direkt till skroten. Lika många ställdes upp ett hemligt upplag i utkanten av Malmö under lagstadgade tre månader, innan de kan säljas för att täcka mångmiljonskulderna.
Ingen har hittills varit i skick att säljas.
– Bästa sättet att göra dem skuldfria är att skrota dem, säger Bengt Hersler, vice VD på Parkering Malmö.
Ett tiotal stickprov vi har gjort visar att de bästa av de nyanskaffade bilarna under 2015 på sin höjd är värda 6 000 kronor. Några exempel:
• Chrysler från 1997 med körförbud, "bör inte värderas", enligt en erkänd värderingssajt.
• Mercedes C200 från 1999, direktimporterad från Tyskland 2014, med ifrågasatt mätarställning. Värderas inte.
• Toyota Corolla från 1999, värd 3 000 kronor.
Slutsatsen blir att målvakterna eller brukarna minimerar förlusten av ett beslag genom att använda ännu sämre bilar än tidigare - därmed ökar trafikfaran.
Läs mer: Bilvärstingar räddas av teknikstrul

Här värstingarna

Elva av Sveriges femton värsta bilmålvakter finns i Malmöområdet. Nio är skrivna i Malmö stad, en i Arlöv, en i Lund.
Ibrahim Sabih, 30. Skuld: 51 613 845 kr. 2 002 fordon. 359 nyregistrerade i år.
Yousif Al-Itabi, 25. Skuld: 24 811 925 kr. 760 fordon. 53 i år.
Adnan Abdulaziz, 43. Skuld: 22 170 517 kr. 1 260 fordon. 102 i år.
Majid Wandi, 55. Skuld: 17 436 300 kr. 2 075 fordon. 114 i år.
Thoalfekar Rahim, 34. Skuld: 13 350 755 kr. 344 fordon. 19 i år.
Abdulamir Hamid, 47. Skuld: 12 968 125 kronor. 2 219 fordon. 5 i år.
Fares Mohammed, 43. Skuld: 10 661 125 kr. 285 fordon. Elva i år.
Mustafa Kourdieh, 23. Skuld: 8 404 868 kr. 579 fordon. 279 i år.
Mayssam Al Hellani, 22. Skuld: 6 958 660 kr. 568 fordon. 0 i år.
Ibrahim Mahmoud, 29. Skuld: 6 640 775 kr. 342 fordon. 2 i år.
Jamal Al-Shaikhli, 52. Skuld: 6 174 017 kr. 4 664 fordon. 281 i år.
Läs alla artiklar om: Bilmålvakterna
Gå till toppen