Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Körigt värre för de gröna

Det har varit många oväntade påhopp.
Ett par dagar före jul hade Skånetrafiken nått sitt mål för 2015: 40 miljoner bussresor i Malmö under ett år.

Bild: Lars Brundin
De gröna bussarna har i år rullat med två miljoner fler resenärer än förra året – ett nytt rekord.
40 procent av alla resor i Malmö görs i dag med buss, enligt Skånetrafiken.
– Vi hade en liten svacka förra året där resandet var i princip oförändrat och till och med minskade lite. Sedan dess har vi gjort en del satsningar för att få igång resandet, säger Jonathan Pershaf, affärsutvecklare på Skånetrafiken.
Det är bland annat tätare turer på flera linjer som ligger bakom ökningen. Det gäller exempelvis linje 6 mellan Klagshamn och Toftanäs där resandet har ökat med 10 procent. Linje 7 har under året börjat köra till Ön och även Malmöexpressen, linje 5 mellan Stenkällan och Västra hamnen, är en viktig förklaring till ökningen. Superbussen har haft tjugo procent fler resenärer i år än 2014.
Resandet på linje 8, mellan Kastanjegården och Hyllie, har också ökat. Skånetrafiken förutspår en fortsatt ökning och skulle därför vilja införa superbussar även där.
Jonathan Pershaf tror att ökningen också beror på det visuella arbetet med busstrafiken.
– Man ser bussarna tydligare i de nya röda bussfilerna. De nya busshållplatserna och nya bussar har också gjort sitt.
Nobina, som sedan 2014 kör stadsbussarna i Malmö på uppdrag av Skånetrafiken, hoppas på 50 miljoner resenärer nästa år.
– På ett år kommer vi inte att öka så mycket. Men vi ska dit, frågan är när. Nästa år ökar vi med sex till sju procent, säger Jonathan Pershaf.
Men det gäller bara ifall nöten om bussen och staden kan knäckas.
– Nu får vi inte plats med så många fler på linjerna. Därför måste vi bygga ut eller bygga om. Utmaningen är att komma fram snabbare i Malmö.
I dag kör en stadsbuss med en hastighet på i snitt arton till nitton kilometer i timmen.
– Och det går ännu långsammare i rusningstrafik. Det måste vi och Malmö stad ändra på genom att förbättra infrastrukturen, säger Jonathan Pershaf.

152 miljoner resor med Skånetrafiken årligen

Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av Skånetrafikens 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 3 Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon.
Gå till toppen