Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Mobiltelefon under lektionstid förstör chanserna att lyckas i skolan

Jag är så trött på ungdomar som säger att de verkligen vill lyckas i grundskolan och gymnasiet men när det sen kommer till själva skoldagen så tar de fram sina mobiltelefoner varje lektion. De visar inte uppmärksamhet eller respekt för läraren eller sina klasskamrater. Jag förstår inte tanken bakom det, det är därför jag blir så upprörd.
Att använda mobiltelefonen under lektionstid tar fokus från de uppgifter eleverna borde arbeta med, menar Shaun Ekengren.Bild: Roald, Berit
Att använda sin mobiltelefon under lektionstiden är bara onödigt. Man utvecklas inte på något positiv sätt, utan man vänjer sig vid att inte visa respekt eller uppmärksamhet när det gäller. Det förstör chanserna för att lyckas i framtiden och även sina kompisars chanser.
Jag tycker inte att det är rättvist att de som verkligen vill lyckas i skolan ska bli påverkade av ungdomar som inte förstår hur viktig grundskolan är i dagens läge. Alla ska kunna få chansen att nå så långt de vill. Satsar de på A i allt ska de också ges chansen att göra det utan att någon eller något ska påverka dem.
Jag vill att alla ska få chansen att lyckas. Att vårt samhälle ska kunna utvecklas för att kommande generationer ska kunna få det så bra som de förtjänar. De ska inte behöva fixa våra misstag, de ska utveckla våra framsteg till större framsteg.
För att detta ska fungera bättre har jag några förslag på ändringar som skulle få detta att fungera mycket bättre med mobiltelefoner i skolan, framförallt grundskolan. Läraren kan samla in telefonerna när eleverna går in på lektionen. Det skulle medföra att eleverna kommer kunna fokusera mer på skolarbetet istället för telefonen.
Vidare förslag är att rektorn kan samla in telefonerna i början på morgonen och sedan ge tillbaka dem i slutet av dagen. Jag har egen erfarenhet av det från när jag bodde i England. Det blev ett helt annat fokus på lektionerna och det var som en självklarhet att man gjorde så.
Fördelarna med att använda sin mobiltelefon i grundskolan är att man kan använda den för till exempel söka information, hålla tider eller göra inspelningar. Den viktigaste fördelen är ifall en olycka inträffar. Man kan då snabbt ringa polisen, ambulansen, en kompis eller någon annan. Dock tycker jag att nackdelarna väger över.
Nackdelarna är att man kan använda det för fel ändamål som till exempel vara inne på Facebook eller andra sociala medier. Det drar fokus från skolan och de uppgifter man borde arbeta med. Detta är ett problem då man hamnar efter i skolarbetet och det kan påverka ens betyg och även ens framtid.
Jag gjorde lite forskning i ämnet och fann ganska oväntade reslutat. 25 procent av eleverna som svarat på en enkät som P4 Halland gett ut uppger att de ofta eller alltid använder mobiltelefoner, surfplattor eller datorer till annat än skoluppgifter. 20 procent svarar att de aldrig gör det och resten av eleverna svarar att det händer ibland.
Dessa höga siffror är något man borde oroa sig över. Tänk hur många timmar man missar i skolan bara för att kolla på Facebook eller Youtubeklipp som man egentligen kan göra hemma. Om detta fortsätter så kommer samhällets utvecklingskurva sjunka. Vi människor kommer stanna i utvecklingen och jag vet själv att vi har så mycket mer potential!
Shaun Ekengren
Gå till toppen