Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Hästspårvagnen österut

Den halvöppna sommarvagnen nummer 21 – tillverkad av Kockums mekaniska verkstad och i tjänst från och med 1899 – passerar Rådhuset (som är sig likt) och ska just svänga ner på Kyrkogatan.Bild: Sydsvenskans bildarkiv.
Den andra spårvagnslinjen i Malmö, även den dragen med häst, tillkom 1890. Eller rättare sagt. Det var den ursprungliga linjen som fick en ny dragning. Sträckan Stortorget till varmbadhuset trafikerades från och med 1890 med en egen linje, som nu drogs nerför den ännu mycket trånga (Östra) Hamngatan. Medan den ursprungliga linjen från Södervärn nu fick en ny, dubbelspråkig sträckning efter Stortorget: rundade Rådhuset för att åka Kyrkogatan fram till S:t Petri kyrkan där den svängde skarpt till vänster upp på Göran Olsgatan och därifrån upp på Östergatan och österut mot Värnhem.
Dessvärre finns det ingen bild på kurvan framför kyrkan, som lär ha varit så skarp att vagnarna inte sällan spårade ur. Men det var inte värre än att passagerarna kunde lyfta ekipaget rätt igen.
En vagn i riktning mot Stortorget rundar just Riksbanken byggnad på Östergatan – senare kallad Pittahuset – in på Göran Olsgatan för att därefter svänga skarpt in på Kyrkogatan. Klicka här för modern vy.
Spårvagnen passerar längs Östergatans låga bebyggelse i kvarteret Magnus Smek, som revs på 1960-talet. Strax passerar vagnen korsningen mot Mäster Nilsgatan och Prostgatan. I bakgrunden Caroli kyrka. Modern vy här.Bild: Sydsvenskans bildarkiv.
Östergatan fram. Vår spårvagn har just passerat Caroli kyrka på sin väg mot Värnhem. Till vänster ligger idag Caroli city. Till höger, mittemot kyrkan, ett korsvirkeshus som tillhörde Skånska Dagbladet och revs på 1930-talet. Klicka här och se hur det ser ut idag.Bild: Sydsvenskans bildarkiv.
Missa inte de andra stoppen i denna serie om hästspårvägen i Malmö: SödervärnSödra FörstadsgatanGustav Adolfs torgStortorgetHamnenDrottningtorgetVärnhemLundavägen och Östervärn. Samt som bonus: Hästarnas sorti och Spårvägen på Limhamn
Bilderna kommer i huvudsak från Sydsvenskans bildarkiv. Grundfakta har främst hämtats från Ragnar Gustafsons artiklar: en artikelserie i Sydsvenska Dagbladet 1970 samt ”Malmö per hästspårvagn” – en uppsamlingsartikel i Malmö Fornminnesförenings årsbok 1971. 
Gå till toppen