Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fågelvitsar blev serie

Hur kom du på idén till ”Fåglarna”?
– Jag utgick ifrån vitsen om vilken som är den smartaste fågeln.
”Fåglarna” kan ses lite som en ”antiserie”, genom sin enkla form och sitt överdrivna ordvitsande. Blev du förvånad över att den blev utvald?
– Tycker du? Jag skulle säga att den innehåller de delar en serie ofta gör. Men visst blev jag överraskad.
Är serien representativ för vad du annars sysslar med?
– Jag blandar sådana här snabba teckningar med långsammare serier i blyerts och tusch. Jag är intresserad av relationen mellan text och bild och vad som sägs i mellanrummen, samt ordlösa serier. Jag använder ofta upprepning som arbetsmetod och uttryck. Stämningen är viktigast.
Hur det kom sig att du valde serier som uttrycksform?
– Jag gick förberedande konstskola tidigare. Höll på mycket med bildberättande och började arbeta i serieform. Jag är även intresserad av animation och video. Gillar att serier ligger nära det.
Varför valde du att gå på Serieskolan i Malmö?
– Jag hade hört gott om skolan och blev rekommenderad att söka. Jag hoppas kunna fortsätta teckna och samtidigt läsa matematik eller utbilda mig till konservator.
Några förebilder och inspirationskällor?
– Jag får idéer när jag badar.
***
Varje år presenterar Sydsvenskan tre serier av elever från Serieskolan i Malmö. Jobbet att göra en veckas strippar till seriesidan ingår som en övningsuppgift under första året av utbildningen.
Serierna väljs ut av en jury på tidningen. I årets jury ingick Sydsvenskans Martin Andersson, Rakel Chukri, Mattias Oscarsson och Patrik Svensson.
”Fåglarna” av Olga Wärn är den andra gästserien, efter Kenneth Larsens ”Bästis”. Den tredje är Marie Tillmans ”Livscoachen”.
Gå till toppen