Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Elva slutsatser från ett löparår

Det blev ett löpande år 2015.
Det började med en halvmara på våren på Österlen och slutade med 25 tunga kilometer utanför Kristianstad i slutet av november.
Däremellan: fyra riktiga maraton och ett väldigt kort ultramaraton. Många mil, intryck och erfarenheter. Här är mina lärdomar från året.
1. Du har ingen fördel av hemmaplan. 42 kilometer i Köpenhamn är precis lika långt som 42 kilometer någon annanstans. Svårt att tro men exakt så är det. Jag slog personligt rekord men åt fel håll. På en av världens snabbaste banor.
2. Du har ingen nytta av kompressionsstrumpor. Jag upprepar: du har verkligen ingen nytta av kompressionsstrumpor. Den inbillade nyttan avtar dessutom ju längre bak i fältet du faller. Ingen som går vid 38 kilometer tackar sina strumpor.
3. Du går faktiskt ned i vikt om du springer mycket (och samtidigt äter lite bättre och mindre). Svårare än så är det inte.
4. Du har en bra chans att hinna med Rostock–Gedser-färjan hem när du sprungit Berlin maraton. Tänk på att en tid under fyra timmar underlättar, liksom en fru/chaufför med hemlängtan. Vägarbete, kisspaus och krånglande GPS går bort.
5. Du bör boka plats på färjan om du trots allt satsar på punkt 4. Vill du fylla på dryckesförrådet gör du det på väg ner.
6. Du älskar maraton och du älskar din familj. Det betyder inte att de ska kombineras. Det är kul att ta med din familj på lopp. Men inte lika kul som du trodde och definitivt inte lika kul som de trodde.
7. Du springer inte snabbare med dyrare skor. När du ska köpa skor finns det bara en regel att följa. Köp skor som känns sköna och sitter bra. Märke och pris spelar mindre roll.
8. Du kan inte ha för många par skor. Att du kallas för Imelda är ett tecken på bristande förståelse men också en möjlighet. Andas lugnt och vänd sedan diskussionen. Förklara hur det ligger till.
9. Du har stor nytta av fartgrupper om du vill nå ett bestämt mål. Vill du klara maran på fyra timmar är 04:00-fållan rätt. Men tänk på startstressen. Det händer att någon du känner tänker fel och blandar samman mål-tid med mål för tid per kilometer. Upplys denna någon i god tid före loppet hur det egentligen ligger till.
10. Du ska inte använda din neongula löpartröja när du springer skogsultramaraton i stekande sommarsol. Neongult är det bästa getingar och bromsar vet. Hästflugor bryr sig inte om färger.
11. Du bör ha en väldigt förstående familj. Det underlättar om det osannolika sker och du får startplatser till ALLA dina drömlopp på ett och samma år.
Gå till toppen