Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Flygkraschen i fjällen ett mysterium

En helt normal flygning. Rätt höjd, rätt kurs, erfarna piloter och bra väder. Ändå störtade postflyget i Lapplandsfjällen.
Nu söks svar på varför.

Postflygplanet har hittats, mellan sjön Akkajaure och norska gränsen.Bild: TT
Polis och räddningstjänst gav på fredagseftermiddagen upp hoppet om att någon skulle ha överlevt.
— Vi har nu avbrutit försöken att hitta någon som är vid liv, säger Maria Jakobsson, kommunikatör vid polisen i Norrbotten, till TT.
Under lördagen fortsätter letandet — men nu efter kvarlevor.
Förhållandena är svåra vid nedslagsplatsen med 30 minusgrader, blåsigt och svårt att ta sig fram.
Planet var på väg från Oslo till Tromsø när det kort sände mayday strax före klockan halv ett natten till fredagen. Planet hittades av ett norskt militärt flygplan på en fjällplatå mellan sjön Akkajaures nordvästra del och norska gränsen.
— Det är en väldigt tydlig nedslagsplats. Totaldiametern är cirka 50 meter och det är inga stora delar utan bara små fragment kvar av flygplanet, sade Daniel Lindblad, pressansvarig vid svenska Sjöfartsverket.
De förmodat omkomna är en spansk kapten på 42 år och en fransk 34-årig styrman, rapporterar Sveriges Radios Ekot med hänvisning till flygbolaget West Atlantic i Göteborg som äger planet.
— Det som inte ska ske och inte får ske har de facto hänt, sade West Atlantics vd Gustaf Thureborn vid en pressträff.
Planet flögs för den norska Posten och fraktade fyra och ett halvt ton post och paket, enligt Thureborn.
Flygbolaget beskriver besättningen som erfaren, van vid rutten och flygplanstypen, en Canadair CRJ 200.
Väderförhållandena var också bra vid olycktillfället.
— Det var en alldeles normal flygning. De låg på rätt höjd, de hade rätt kurs, säger Per Fröberg, pressansvarig vid LFV, som sköter den svenska flygledningen.
Statens haverikommission (SHK) har redan börjat utreda olyckan, och hoppas nå olycksplatsen på lördagen medan det är ljust — mellan soluppgång och solnedgång är det bara drygt två timmar i det nordliga området.
— Vi ska undersöka vraket och försöka hitta de svarta lådorna, säger ställföreträdande generaldirektör Jonas Bäckstrand till TT.
Till en början ser SHK inget onormalt med flygningen, och ingen likhet med det norska militära Herculesplan som kraschade mot Kebnekaise 2012, annat än att båda ägde rum i fjällmiljö.
— Det körde in i ett berg medan något har hänt på det här planet, även om det är oklart vad, säger Bäckstrand.
Gå till toppen