Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Bach i sin renaste form

Jakob Koranyi, cello.

Palladium, 10.1
Johann Sebastian Bachs sviter för solocello är oförstörbara. Här finns en kärna av renhet som tål i princip vilken omgivande spelstil som helst, i varje fall i mindre doser. Men om verken skall bära ett helt konsertprogram krävs att cellisten närmar sig denna kärna.
När Jakob Koranyi spelar de första tre sviterna, G-dur, d-moll och C-dur, ber han först den fulltaliga publiken att undvika applåder mellan verken. Konserten på Palladium i Malmö bildar en obruten linje. Han tillägnar den alla som stått upp för medmänsklighet det senaste året.
Tjugo år som recensent och aldrig har väl orden känts så futtiga som nu. Jag är överväldigad. Håller fast vid fakta för att inte trilla omkull. Alltså: Jakob Koranyi utgår från ett sällsynt tonsvagt grundläge, spelar fjäderlätt och spänstigt och undviker att vibrera på tonen i onödan. Han låter bli att ”känslomässigt” smeta ihop tonerna. Rytmen och pulsen är viktiga. Inställningen kan kallas korrekt utifrån stilen och bildar utgångspunkten för det jag kallar renhet. Men samtidigt känns det småaktigt att överhuvudtaget tala om stil här.
Koranyis spel är personligt. Men i ännu högre grad överpersonligt. Han demonsterar aldrig någonting, mitt intryck är att han snarare än att ladda Bach med känsla öppnar sig totalt och blir till en förbindelselänk. Det fjäderlätta anslaget rymmer en fruktansvärd kraft. Hur kan så många betydelsebärande detaljer rymmas i ett naturligt flöde?
Disciplinen är total. Liksom omvårdnaden, kärleken. Att höra honom spela menuetten ur den första sviten är som att på nära håll uppleva hur en människa kämpar med sig själv för att nå ett annat stadium.
En ensam människa på scenen. Ändå liknar konserten en kollektiv meditation. Det är något mer än musik i en obruten linje, ostörd av applåder och leenden.
Och jag som trodde mig veta något om renheten i Bachs musik.
Gå till toppen