Malmö

Malmö stad hotar med cykelrazzia på gågatan

Reklamcyklar ställs ut trots att det är förbjudet. Nu aviserar gatukontoret att man kan rensa bort alla cyklar på gågatan. ”Det kommer att bli ett enormt irritationsmoment”, säger Eva Svenning på gatukontoret.

De står utanför ostbutiken, växlingskontoret, optikern, mäklarfirman och lunchrestaurangen: specialdesignade cyklar med en reklamskylt för butiken. Bara under en snabb promenad mellan Triangeln och Gustav Adolfs torg ser vi tio sådana reklamcyklar.
Vid ingången till klädbutiken K&US står en specialbeställd reklamcykel med två skyltar som visar affärens logga. Snett bakom, i korsningen till Kärleksgatan, står en neongrön lådcykel, där salladsbaren Ät grönt har tryckt upp hela sin lunchmeny på stora plexiglasskivor. Båda cyklarna har stått där medan butikerna är öppna de senaste månaderna.
– De som sålde cykeln sa att det inte behövdes något tillstånd. Och det är lite snyggare och roligare med en cykel än med en gatupratare, förklarar Anna Dahlén Nilsson, butikschef på K&US.
– Ojdå! Är det olagligt? säger Ät grönts ägare Babak Famil Khoda.
Javisst är det förbjudet att använda cyklar som butiksskyltar och parkera dem på gågatan. Men det stannar inte där: i den här staden är vi brottslingar nästan allihop.
– På gågatan är parkering förbjuden hela tiden. Det gäller alla cyklar, inte bara dem med reklam på, säger Eva Svenning, som är ansvarig för parkeringsfrågor på gatukontoret.
Men det står ju hundratals cyklar parkerade längs gågatan. Har ni verkligen satt upp skyltar om att det är förbjudet?
– Det är skyltat att det är en gågata, gårdsgata och gångfartsområde. Och det innebär i sig själv att det är parkeringsförbud.
– Det här med reklamcyklarna har börjat nu, tidigare har det aldrig varit några problem med cyklar som står på gågatan. Men nu har det eskalerat. Därför måste vi titta på hur vi ska ha hantera det, säger Eva Svenning.
Reklamcyklar på gågatan är alltså helt förbjudna. Och vi som cyklar till gågatan måste egentligen parkera i de cykelställ som finns på gatorna i närheten. Och även i cykelställen står reklamcyklarna i en juridisk gråzon. Är det bara en cykel med företagslogga? Eller en förklädd reklamskylt på hjul?
– Om du parkerar cykeln i syfte att skylta till din verksamhet är det inte tillåtet. Då betraktar man det som en skylt. Sådana cyklar får du inte ha. Det är ett brott mot ordningslagen, säger Henrik Gunée, ingenjör på gatukontorets enhet för markupplåtelser.
Varje år fraktar Malmö stad bort cirka 1 800 felparkerade cyklar. Främst sker det vid Triangeln, Centralen och Anna Lindhs plats. Där finns det tydliga skyltar som säger att det är förbjudet att parkera utanför cykelstället. Kommunen fraktar också bort skrotcyklar och sådana som utgör fara eller hinder, till exempel när de blockerar en trottoar. Däremot har gatukontoret hittills inte gjort några stora cykelrazzior på gångstråket mellan Centralen och Triangeln.
– En så stor grej tycker jag att man måste ta ställning till politiskt. Det kommer att bli ett enormt irritationsmoment för både Malmöborna och besökarna. Tänk när de kommer till gågatan i Malmö och så kommer vi och hämtar cyklarna för att de har gått in på ett fik eller gått in i en affär. Det är lite känsligt att bara sätta igång, säger Eva Svenning på gatukontoret.
Det politiska ansvaret ligger hos tekniska nämnden, där Milan Obradovic (S) är ordförande. Han säger att han ska ta upp frågan redan på nästa möte.
– Reklamcyklarna är en gullig liten kupp. Det är bra att folk cyklar, men här blir det som ett riktigt skyltfönster med reklam som bryter mot parkeringsförbudet, säger han.
När Obradovic senast träffade Malmö citysamverkan klagade flera butiksägare på alla privata cyklar som står parkerade kors och tvärs och blockerar gågatan. Men Obradovic menar att kommunen först måste bygga fler cykelställ innan de börjar konfiskera felparkerade cyklar.
– Jag tror att vi måste ta ett helhetsgrepp längs det stråket. Först måste vi kunna erbjuda bra cykelparkeringar, gärna under tak. Sedan kanske vi kan dra igång en sådan kampanj, säger Milan Obradovic.
Babak Famil Khoda har själv byggt reklamcykeln till sin restaurang Ät grönt.
– Vi ligger på en tvärgata och vill gärna synas på gågatan. Och cykeln syns mer än en skylt, säger han.
Att reklamcykeln skulle vara förbjuden har han inte funderat på, eftersom det står cyklar överallt på gågatan:
–  Jag tycker att det är lite överdrivet att de ska börja frakta bort företagscyklar. Då borde de frakta bort allihop, även de vanliga cyklarna, säger Babak Famil Khoda.
Gå till toppen