Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Skydd mot id-kapningar finns – men det kostar

Flera företag ser en växande marknad för skydd mot id-kapningar.
– Vår kundstock ligger på runt 250 000 personer. Och den växer, säger Edvin Sköld på Upplysningscentralens (UC) kundservice.

Skyddet innebär att UC bevakar kundernas personnummer. Om det sker en ändring eller ett bedrägeri i form av exempelvis ett kreditköp, tar UC över ärendet och ringer till berörda banker och företag.
Allt fler flerfamiljshus förses med kollektiva postboxar på entréplanet. Per Andersson på polisens bedrägerirotel befarar att detta skapar ännu fler id-kapningar.
– Ett sätt är att ha lås på brevlådor och postboxar, även om de går att bryta upp. Id-kapningar innebär ett jäkla problem för dem som drabbas. Den som spärrar sitt personnummer hamnar i besvärliga situationer och kan exempelvis inte ta ett lån, säger Per Andersson.
– Det finns förtvivlade människor som på löpande band får fakturor i brevlådan på saker de inte fått och inte beställt.
Utöver identiteter kapas även mobilnummer. Därmed får bedragarna möjlighet till så kallade SMS-lån i andra personers namn.
Kapningen av mobilnumret för den 33-åriga kvinna i artikeln här intill, skedde genom att bedragarna ringde Eniro som skickade ett brev till kvinnan om nummerändringen. Brevet plockade bedragarna upp ur hennes brevlåda, undertecknade och skickade tillbaka till Eniro.
– Det här är extremt svårt att skydda sig mot, säger kommunikationschef Bernd Schmitz, Eniro.
Genom Hitta.se sker en ändring av mobilnumret först sedan kunden ringt till företaget från den telefon vars nummer som ska bytas mot ett annat.
– Vad jag vet innebär modellen att ingen obehörig hittills har lyckats ändra en annan persons mobilnummer, säger kundombud Dannilo Molina, Hitta.se.
Gå till toppen