Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Digitalt & teknik

Snabb digitalisering kräver nya beslut

Från och med årsskiftet är det fritt för alla att läsa obegränsat på Sydsvenskan.se. Vi har tagit bort det så kallade betaldraperi som funnits där i ungefär två år, som inneburit att läsningen varit begränsad för icke-prenumeranter.
Det här berättade vi i en kort nyhetstext igår, men förändringen förtjänar en mer utförlig förklaring.
Till att börja med, det är i dag uppenbart att den digitala revolutionen kommer att förändra världen i grunden. Redan i dag märks det till exempel i kontakter med banker, Försäkringskassan och Skatteverket. Just nu pågår toppmötet i schweiziska Davos där den ”fjärde industriella revolutionen” – digitaliseringen – sysselsätter makthavare som David Cameron, Stefan Löfven och Joe Biden.
Dagstidningsbranschen påverkades tidigt av den här massiva samhällsförändringen och idag är vi faktiskt mer lästa i mobiltelefonen än någon annanstans. Vi är också mer lästa idag än vi någonsin varit, något som är viktigt att påpeka när debatten emellanåt handlar om journalistik i kris.
Men – och det här är helt grundläggande – våra papperstidningsläsare är vår ryggrad, vår stabilitet och extremt prioriterade för oss.
• Ni betalar mycket pengar för att få vår journalistik hemburen och ni får självklart redan idag en hel del innehåll som icke-betalande digitala läsare inte får. Vi genomförde under slutet av 2015 en omfattande läsarundersökning för att analysera vilka behov och förväntningar ni prenumeranter har på oss. Resultatet, ännu mer unikt material i papperstidningen, kommer att märkas i år.
• Ni får tidningen hemburen och paketerad, sammansatt med den journalistiska kompetens som vi arbetat fram under vår snart 170-åriga historia.
• Prenumeranter får också e-tidningen, det vill säga papperstidningen i digital form, som kommer ut årets alla dagar och går att läsa varsomhelst. E-tidningen ingår definitivt inte i det material som nu släpps fritt.
Frågan hur etablerade tidningsföretag ska agera på nätet och bygga sin nya digitala affärsmodell sysselsätter redaktionsledningar över hela världen. För tillfället tror vi att det är bättre för Sydsvenskan att ha en helt öppen sajt, något som ger maximalt med läsning och därmed högre digitala annonsintäkter. Som vi berättade redan igår kan detta komma att ändras de närmsta åren, beroende på teknisk utveckling och de digitala läsarnas vanor. För några år sedan fanns inte de smarta mobiltelefonerna. Idag är det den vägen vi når flest läsare. I den förändringstakten är det, enligt min mening, mycket riskabelt att hugga framtidsplaner i sten.
 
Pia Rehnquist
Chefredaktör och ansvarig utgivare
Gå till toppen