Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Försäkringar hjälper id-kapad

Personer som id-kapats kan få hjälp av sitt försäkringsbolag. Men bara om man har rätt bolag och rätt försäkringsskydd.
– Det här är ett nytt fenomen. Alla bolag erbjuder inte dessa tjänster, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå.

Den 33-årig kvinna vars identitet kapades som tidningen skrev om på tisdagen, hade kunnat få hjälp om hon hade anlitat rätt försäkringsbolag.
Istället fick hon ägna sig åt flera timmars arbete med att ringa runt till en lång rad finansbolag, till polisen och Upplysningscentralen (UC) för att stoppa sina personuppgifter.
– Försäkringsbolagens id-skydd innebär att bolagen hjälper till att anmäla stölder av identiteter till polisen. Id-skyddet består också i att man får hjälp att informera betalkortsutgivare och banker. Dessutom får man juridisk hjälp upp till 100 000 kronor, säger Anna-Karin Baltzari Danfors på Konsumenternas försäkringsbyrå.
– Man får också hjälp med att avvisa oriktiga pengakrav och att radera alla betalningsanmärkningar.
Oftast finns id-skyddet som ett tillägg i hemförsäkringen.
Läs också Kapare sökte lån med hennes id
Hos en del försäkringsbolag ingår skyddet utan att försäkringstagaren behöver betala något extra, men det är inte alltid på det viset.
Bland de försäkringsbolag som erbjuder ett id-skydd utan extra kostnad finns Folksam, Dina försäkringar, Länsförsäkringar och Ica försäkring.
Bolag som exempelvis If, erbjuder id-skydd utan kostnad i några av sina hemförsäkringar medan skyddet kan fås till en extra kostnad i andra typer av hemförsäkringar. Det gäller därför att "läsa det finstilta" för att informera sig om vad som gäller.
– Det är förstås väldigt bra att få den här hjälpen. Men eftersom inte alla försäkringsbolag erbjuder hjälpen är det viktigt att kontrollera vad som gäller, säger Anna-Karin Baltzari Danfors.
Enligt Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, är det viktigt att agera snabbt i fall man har utsatts för en id-kapning.
– Råden vi ger dem som blivit id-kapade är att reklamera alla lånen som bedragarna tagit genom att ta kontakt med kreditgivarna, förklara vad som hänt och för att bestrida betalningsansvaret, säger Fredrik Nordquist.
– Det gäller att vara väldigt aktiv i ett sådant läge och agera snabbt.
Läs också Skydd mot id-kapningar finns – men det kostar
På Konsumenternas försäkringsbyrås hemsida, Konsumenternas.se kan man som försäkringstagare kolla och jämföra olika försäkringsbolag. På den sajten nås även Konsumenternas Bank och försäkringsbyrå.
Gå till toppen