Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Brännande drama om afrikanska migranter

Mediterranea

Italien, 2015. Regi: Jonas Carpignano. Med: Koudous Seihon, Alassane Sy, Pio Amato. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.47.

Jonas Carpignanos ”Mediterranea” kastar oss in i två unga mäns tillvaro som förhoppningsfulla arbetsmigranter. Vi möter Ayiva och Abas under resan från Burkina Faso till Italien. Filmen följer dem, tätt intill, hela vägen till deras första steg i det osäkra, förvirrande och ansträngande livet i Europa.
Koudous Seihon och Alassane Sy spelar två arbetsmigranter som reser från Burkina Faso till Italien.Bild: Edge Entertainment
Istället för att konstruera ett rutinmässigt drama, med tydliga känslotoppar och -dalar och rollfigurer gestaltade genom egenskaper, frammanar Carpignano ett flytande, intensivt nu. Av deras handlingar lär vi successivt känna Ayiva och Abas – särskilt Ayiva som står i centrum.
Han spelas med små medel och stor närvaro av Koudous Seihon, som i viss mån delar sin rollfigurs erfarenheter, och som har medverkat i Carpignanos tidigare två kortfilmer med liknande tema. Han skapar det fokus filmen behöver, och Wyatt Garfields rörliga kamera söker honom känsligt. Med sin realistiska stil påminner ”Mediterranea” om exempelvis Michael Winterbottoms samhällspolitiska filmer.
”Mediterranea” skildrar en brännande, omdebatterad verklighet. Ayiva och Abas tvingas bosätta sig i ett läger av skjul och presenningar. De får jobb som apelsinplockare, där de får (under)betalt per låda.
Medan Ayiva kämpar på med siktet mot ett lagligt arbetsavtal och därmed förlängt uppehållstillstånd, har Abas (Alassane Sy) svårt att underkasta sig brutala arbetsledare och dåliga arbetsförhållanden. Man förstår båda. Ayiva försörjer en dotter och en syster, och skulle vilja ha dem hos sig i Italien. Abas drömmer om ett helt nytt, värdigare liv. Han nästan knäcks av att underordnas till en lågstatusmänniska.
Slitvargen Ayiva lönas med specialuppdrag för chefen, vars upproriska lilla dotter han blir vän med i lika hjärtevärmande som hjärtslitande scener. Livet har sina glädjeämnen – här finns vänskap och sköna figurer som en tuff liten fixarpojke – men det levs under hot. Rasismen jäser i lokalbefolkningen.
Så ock i verkligheten: italienska Rosarno skakades 2010 av rasistiska upplopp där två afrikanska män sköts till döds. Det är också en verklighet att arbetsmigranter är tämligen rättslösa i Europa. Minns de kamerunska skogsarbetarna i Sverige, som hamnade i ekonomiskt limbo när de inte alls fick så mycket arbete som de utlovats.
Det finns över 100 miljoner migrantarbetare i världen, som alla bidrar till samhällena de lever i och kommer ifrån. ”Mediterranea” berättar om några av dem, med känsla och konstnärlig styrka.
Tips:
”Francis” (2015), av Ahmed Abdullahi. Novellfilm om skogsarbetare i Sverige.
”Älska din dröm” (2015) av Yvan Sagnet, Celanders förlag. Bok om tomatplockare i Italien i strejk för bättre villkor.
Gå till toppen