Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Människan i en monter. Jan Troell gjorde film av 4300 år gamla utvandrare.

Jan Troells klassiska film ”Utvandrarna” (1971) visas vid Göteborgs filmfestival (29/1-8/2) med en kortfilm ”Vid diktens port”, som han färdigställde 44 år senare, som förfilm. Det finns ett intressant samband mellan de två filmerna. Kortfilmen kan också ses som en hyllning till den nyligen bortgångne filmaren och producenten Göran Gunér.
Jan Troell vid den egyptiska träskulpturen på Louvren.Bild: Agneta Ulfsäter
När Jan Troell höll på med slutklippningen av ”Utvandrarna” våren 1971 besökte han under en paus i arbetet Paris och gick en eftermiddag på Louvren. Där såg han bland annat en egyptisk träskulptur från omkring 2 300 år f Kr, fint skuren i nästan ett enda stycke akaciaträ.
Skulpturen föreställer en man och en kvinna i steget på väg någonstans. Mannen ser beslutsam ut, full av tillförsikt men också en aning förundrad, nyfiken, forskande. Kvinnan går ett halvt steg bakom honom. Hon håller sin arm runt hans midja. Hon ser mera ängslig ut, men även i hennes blick finns en tillförsikt.
Detta 4 300 år gamla konstverk gjorde ett djupt intryck på Jan Troell. Han nämnde det i det brev han några dagar senare skrev till Vilhelm Moberg:
”Kom hem sent i går natt efter sex dagar i Paris, där jag på Louvren upptäckte de flertusenåriga egyptiska Karl Oskar och Kristina som Du ser på bifogade kort. De var utskurna i trä och gjorde ett mycket starkt intryck på mig där de stod och höll varann i handen. De skiljde sig helt från övriga, starkt stiliserade avbildningar av människor jag sett i gammal egyptisk konst.”
Åren gick. Jan Troell gjorde film efter film, oftast med stor framgång hos både kritiker och publik – men han släppte aldrig tanken på att med den enkla egyptiska skulpturen som utgångspunkt göra en liten film om Människans villkor.
Han visste tidigt vilken text och vilken musik han skulle använda i filmen: Nils Ferlins dikt ”Vid diktens port” inläst av Sven-Bertil Taube.
För knappt två år sedan gjorde han slag i saken i samband med en filmfestival i Paris. Han återvände till Louvren med en liten amatör-videokamera och ägnade en dag åt att filma det egyptiska paret. Den här gången hade han sällskap med filmkollegan och vännen Göran Gunér, som åtagit sig produ-centrollen.
De två inledde ett samarbete i mitten av 1990-talet med dokumentärfilmen ”En frusen dröm” (om Andrée-expeditionen) och fortsatte med flera kort- och dokumentärfilmer, bland annat ”Närvarande” (om fotografen Georg Oddner) och ”Reflexion 2001” (om 11 september 2001 i New York).
Resultatet av Jan Troells besök i Louvren blev en film på ungefär nio minuter. En första version visades som ett ”work in progress” på filmfestivalen i Båstad i augusti 2014.
Det var en enklare, mer avskalad film än den som Troell tidigare hade tänkt sig. Den registrerar hur vår tids museibesökare släntrar förbi det tysta paret i montern. En del fångas in, stannar upp, fängslas, förvånas. De flesta hastar förbi, mer upptagna av sina egna liv än av det gamla parets.
Filmen återvänder ofta till mannens och kvinnans ansikten. De två ser milt överseende, nästan roat på sina sentida betraktare. Jan Troell skildrar oss genom det egyptiska parets nyfikna, forskande ögon. 4 300 år försvinner.
”Utvandrarna” visas på Göteborgs filmfestival idag (30/1) med ”Vid diktens port” som förfilm. ”Nybyggarna” visas i morgon.
Gå till toppen