Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Oklar orsak till tunnelvibration i Hallandsåsen

Efter att lokförare slog larm om vibrationer i Hallandsåstunneln i förra veckan har Trafikverket sänkt hastigheten från 200 till 140 kilometer i timmen, men än vet man inte vad som ligger bakom vibrationerna.

Hastigheten i Hallandsåstunneln har sänkts efter larm om vibrationer.Bild: Niklas Gustavsson
Det var i tisdags och onsdags under förra veckan som Trafikverket fick in rapporter från fyra lokförare om vibrationer i tunneln genom Hallandsåsen.
– Då sänkte vi direkt hastigheten till 30 kilometer i timmen. Sedan besiktigade vi spåren och tunnelanläggningen, men efter att vi konstaterat att det inte var något säkerhetsfel utan snarare ett komfortproblem, höjde vi hastigheten till 140 kilometer i timmen, berättar Erik Lööv, projektchef på Trafikverket.
Läs också Professor: Tunneln kan bli en dödsfälla
Just i den hastigheten ska vibrationerna enligt honom nämligen inte kännas.
Erik Lööv påpekar att det rör sig om relativt få tåg som drabbats av vibrationerna, sett till hur många tåg som kör genom tunneln dagligen.
– Det är fyra tåg vi har fått rapporter om, men det kör 80 tåg genom tunneln varje dag, säger han.
De tåg vars lokförare har slagit larm om vibrationer är alla av typen SJ Snabbtåg. Tidningen har dock fått uppgifter från tågresenärer om att det vibrerade även på Öresundståg så sent som i onsdags kväll.
Hastighetssänkningen gäller på en elva kilometer lång sträcka, vilket motsvarar hela den delen där ny räls har lagts. Sänkningen ligger kvar tills vidare och just nu pågår arbetet med att ta reda på vad som orsakar problemen.
Erik Lööv är dock noga med att påpeka att det inte är själva tunneln som vibrerar.
– Vibrationerna uppstår även utanför tunneln, både norr och söder om tunnelmynningarna. Vi utreder nu om det är fel på de specifika tågen eller om det är något i kombinationen mellan räls och tåg som gör att det vibrerar, säger han och tillägger:
– Det är inget fel på tunnelkonstruktionen. Tunneln rör sig absolut inte, den ligger där den ska. Klart att det känns obehagligt när det vibrerar, det förstår jag, men hade det varit någon som helst säkerhetsrisk hade vi stängt tunneln direkt.
Tidningen har tidigare berättat om Roland Pusch, pensionerad professor i geoteknik, som har kallat tunneln en dödsfälla och menar att den kommer rasa. Erik Lööv menar dock att det inte kommer hända.
– Det kan jag dementera direkt. Jag förstår att man gör den kopplingen, men det har varken förekommit läckage eller rörlighet i tunnelrören, säger han.
Än så länge är det osäkert hur lång tid det kommer ta att åtgärda problemet.
– Jag önskar att ge kunde en prognos, men jag vill inte spekulera i det. Förhoppningsvis vet vi mer i nästa vecka när vi har gjort fler mätningar, säger Erik Lööv.
Från SJ:s sida vill man inte kommentera problemen med vibrationer närmare utan hänvisar till Trafikverket.
– Det är Trafikverket som äger den här frågan och är faktainsamlare, det är de som måste uttala sig. Men SJ följer givetvis deras riktlinjer och beslut, meddelar presskommunikatör Carl-Johan Linde.

Tunneln genom Hallandsåsen

Tunneln invigdes 8 december 2015, 18 år senare än planerat.
Bygget har sedan sin byggstart 1992 kantats av skandaler och blev 10 gånger dyrare än planerat.
Det är nu Sveriges längsta tunnel, 8,7 kilometer.
Gå till toppen