Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Pendlare förklarar varför tåg skakar

Efter rapporten om skakande tåg i tunneln genom Hallandsåsen har läsarna hört av sig. Flera har rapporterat om skakande tåg – också på Öresundsbron.

Bild: Niklas Gustavsson / arkiv
En pendlare berättar om skakiga tågresor mellan Lund och Helsingborg:
– Dessa skakningar är rätt otäcka. Jag har ofta undrat hur lång tid det tar innan ett Öresundståg spårar ur på grund av dessa skakningar.
Pendlaren tror att det är något fel på Öresundstågen som gör att de skakar.
Läs också Här skakar tåget genom Hallandsåsen
En annan daglig resenär har upplevt liknande skakningar med Öresundståg söder om Landskrona station. Också han tror att Öresundståget är boven. En annan tipsare tycker det känns som om Öresundstågen hade kugghjul och inte släta.
– När personalen ombord rapporterar om skakande tåg går vi igenom dem. Ofta handlar det om skadade hjul, säger Kajsa Herner, pressinformatör på Skånetrafiken.
Något annat skakfenomen känner hon inte till hos Öresundstågen.
Andra tipsare nämner att SJ:s snabba X-2000 också skakar. Ingen har hittills klagat på de nya pågatågen.
En uppringare har lagt fram idén att det är komprimerad luft som får SJ-tågen att skaka i tunneln genom Hallandsåsen.
– Luften hinner inte ut, när tåget kör 200 km/h in i en tunnel med smal diameter, säger uppringaren.
Trafikverket äger och sköter järnvägen i Skåne.
– Att det skakar kan ha många orsaker och är inget farligt, säger Annika Canaki, som chefar över drift och underhåll i verkets södra region.
Läs också Oklar orsak till tunnelvibration i Hallandsåsen
Trycklyftsteorin är ny för henne och hon avstår från att kommentera den.
Däremot berättar hon att Trafikverket håller koll på Skånes alla spår, på flera sätt. Dels ska lokförarna rapportera när något verkar onormalt, dels mäter verket regelbundet att spåren ligger rätt. Och felen rättas till.
En annan person som länge pendlat över Öresund uppger att man också på Öresundsbron känner av just sådana skakningar som en film visar på Sydsvenskan.se och hd.se.
– Jag har aldrig fått någon förklaring – utom en gång. När det hade skakat sa lokföraren i högtalarsystemet att det var säkerhetssystemet ATC som fick lokets elmotor att slå på och av, så att tåget skakade.
Spåren på Öresundsbron ägs av Öresundsbrokonsortiet.
Jens Gender är kommunikatör där och hänskjuter frågan till tågbolagen. Öresundsbron står bara för spåren, lägger han till.

Tre saker som kan låta konstigt på Öresundståg

Smällar kan komma i Skarpa kurvor.
Klapprande klonkljud orsakas av hur vertikaldämparna är byggda.
Dunkande från hjul som kan ha blivit platta på någon del eller skadats på annat sätt. Då för de oljud, tills de blir rundsvarvade igen.
Gå till toppen