Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Analys: Färre nya skolor möjlig miljardbesparing

Lunds kommuns skollokaler kostar betydligt mer än genomsnittet i landet. För att Lund ska komma ner på medelvärdet krävs att man avstår från skolinvesteringar för 2 miljarder kronor.
Den nya Hagalundsskolan i Dalby är en av skolorna som byggts i Lunds kommun de senaste åren. Invigningen var för ett år sedan.Bild: Ingemar D Kristiansen
Istället för att bygga nya skolor och förskolor får i så fall fler barn samsas om det befintliga utrymmet.
Ska bygget av Idalaskolan i Veberöd bli verklighet? Vad händer egentligen med planerna på en ny Mårtenskola? Hur ska Svaneskolan ersättas om ett gymnasium byggs på tomten?
Flera olika planer på skolbyggen i Lunds kommun hänger just nu i luften medan kommunen funderar på vilka investeringar som egentligen är kloka att göra.
Lunds kommun har höga lokalkostnader för just skolor och förskolor. Varje år kostar skolbyggnaderna totalt 185 miljoner kronor mer i drift än vad de hade gjort om lokalkostnaden per barn och elev vore på samma nivå som snittet i landet.
Samtidigt har Lund tuffa ekonomiska utmaningar framför sig. Kostnaderna stiger snabbare än skatteintäkterna. När politikerna nu inleder arbetet med att ta fram en budget för 2017 har ekonomidirektören Henrik Weimarsson gjort en sammanfattning av det ekonomiska läget. Den visar att om Lunds kommuns verksamheter ska få samma ekonomiska förutsättningar 2017 som 2016, och kommunen samtidigt ska nå sitt finansiella mål, så saknas nästan 200 miljoner kronor.
I ekonomidirektörens sammanställning nämns lokalkostnaderna för skola och förskola allra sist. Han skriver att kommunen, för att få genomsnittliga kostnader, antingen måste sälja skollokaler värda 2 miljarder kronor eller avstå från planerade investeringar i samma storleksordning. Då hamnar den årliga kostnaden för Lunds skollokaler på samma nivå som medelvärdet i landet.
Ekonomidirektören fortsätter resonemanget med att det krävs "ett långsiktigt och metodiskt arbete med att använda befintliga lokaler för att hantera det ökande antalet barn i förskolan och elever i skolan för att kunna sänka kostnader utan att det sker på bekostnad av personalresurser". Enklare uttryckt: för att undvika besparingar på lärare och annan personal så måste fler barn samsas om samma utrymme.
Henrik Weimarsson är noga med att markera att uträkningarna är räkneexempel och en fingervisning om vad det finns för teoretiskt möjliga besparingar.
Det krävs alltså att politikerna gör egna bedömningar och prioriteringar. Kanske anser de att Lund inte ska sträva efter att nå genomsnittet? Men då måste de också vara beredda att plocka in pengarna någon annanstans, antingen genom besparingar eller skattehöjningar – eller både och.
Gå till toppen