Lund

Vad kan du lära dig av att skugga lärare i utlandet?

Helene Henning, lärare på Nyvångskolan i Dalby och samordnare för projektet Erasmus+ som ger både lärare och elever kulturella utbyten.

– Det kan handla om att få se annorlunda upplägg i undervisningen eller hur en idrottslärare hanterar elever som inte vill vara med. Just nu är tre kollegor i Spanien, under hösten reser vi till Italien och så kommer det lärare från de båda länderna hit till oss i Dalby för att skugga oss när vi jobbar. Det kallas för "job-shadowing" och ingår i Erasmus-projektet som finansieras av EU.
Vet du på förhand några olikheter du kommer att få uppleva?
– Saker jag reagerat på tidigare är att man låser hela skolområdet under skoltid och om någon behöver komma ut så får man fråga vaktmästaren så att han kan låsa upp. För mig som språklärare tror jag det finns en skillnad i att vi i Sverige ofta satsar på funktionalitet och på att kommunicera medan det i andra länder kanske läggs mer fokus på att allt ska vara korrekt.
En grupp elever kommer också att delta i utbytet, hur fungerar det?
– Eleverna kommer att lära sig interkulturell förståelse. Det kan handla om att inse att saker som är normalt här i Sverige kanske ses som onormalt någon annanstans. Det kan också vara att lära sig att överbrygga de små glapp som kan uppstå när något är förvånande eller rent av lite obehagligt, helt enkelt att lära sig hur man blir en medveten världsmedborgare. Några elever åker på utbyte till Italien och Spanien medan en grupp redan har varit i Bulgarien.
Vilka reaktioner har ni fått efter elevernas resa till Bulgarien?
– De bodde hemma hos familjer och efter första kvällen berättade en kille att han hade ätit så att han höll på att spricka. För i Bulgarien är traditionen att så länge du äter upp så får du mer, medan vi i Sverige har lärt oss att det är hyfs att alltid äta upp. Så redan första kvällen lärde han sig att lämna lite på tallriken för att visa att han är nöjd.
Gå till toppen