Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kärvt och hemligt måleri

Hans Lannér

Galleri Rostrum, Malmö, tom 6/3.
Hans Lannér räknar in det oväntade i sina målningar. Husen vrider sig, marken vrenskas, allt är i gungning, perspektiven stämmer inte. Ändå sveper han in varje bild i lugn och förväntan. I programbladet kan jag läsa, att han målar på olika platser, på resa i Sverige eller Afrika. Men de här orterna är ju bara ett slags material till måleriet, förevändningar. Jag antar att han förvandlar ganska alldagliga ställen till målade hemligheter. Motiven kniper käft, men färgerna i kombination med formerna öppnar sig villigt för blicken. Vad som varit vardag blir i stället oväntade möten.
Hans Lannér, "Målning".Bild: Galleri Rostrum
Han visar nya målningar och har monterat 56 stycken akvareller och pasteller till en stor myllrande bild. I dem finns inte de gungande, vackra färgformer han trollar fram ur byggnader och landskap. Nej, han markerar med punkt och linje och litar på det vita papprets klang. Tomma former är i allra högsta grad aktiva former. Energi! Jag föredrar den här sortens ögonprecisa annotationer framför den överskattade imiterande virtuositet, som är så populär i dagens akvarellkonst.
Lannér laddar målningarna med silvriga klanger och medveten naivitet. Det är en balansgång. Om det blir oskarpt är en fördel, men det söta är en större fara. Det händer lätt då målaren blir skicklig i sitt sökande och nöjer sig med det. Målningar får inte bli som småkakor.
Bäst tycker jag om Lannér då han är kärv och vägrar anpassa sig till min blick, och håller hårt på målningarnas hemligheter.
Gå till toppen