Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Färre poliser ger färre trafikbrott på Skånes vägar

Flyktingkrisen har lett till att trafikpoliserna i Skåne blivit färre. ”Trafiken är inte vår huvudinriktning”, säger Ann-Louise Kämpe, chef för polisens operativa enhet i Region Syd.

Enligt rikspolischefen Dan Eliasson har främst två områden – narkotika­spaning och trafikkontroller – blivit eftersatta när polisen ägnar mer tid åt gränskontroller och asylboenden.
Det är särskilt tydligt i Skåne. Enligt färsk statistik som Sydsvenskan och HD tagit fram har antalet grova trafikbrott minskat när polisen saknar resurser att kontrollera trafiken.
Nedgången är särskilt stor för rattfylleri, drograttfylleri och olovlig körning – brott som ofta upptäcks i trafikkontroller.
I Skåne anmäldes i fjol tio procent färre rattfyllerister än under 2014.
– Jag tror knappast att trafikanterna blivit mer nyktra i trafiken. Men vi tittar ju fortfarande på nykterhet när vi stoppar fordon längs våra vägar, säger Ann-Louise Kämpe.
På hennes enhet hanteras allt från trafikpoliser och polishästar till räddningscentral och gränspoliser. I det arbetet prioriteras gränskontrollerna.
– Vi har ett exceptionellt läge. Vi har ställt om till att jobba mer med gränskontroller. Andra saker har vi inte samma fokus på, säger Ann-Louise Kämpe.
– Vi tar in mer folk för att bemanna gränsen. Då är trafiken inte med som en huvudinriktning.
En slagning i Brottsförebyggande rådets databas visar att trafikpolisens neddragning har gett färre anmälda trafikbrott i Skåne.
Trenden är särskilt tydlig i större städer. I Malmö har rattfyllorna på ett år minskat med 20 procent, drog­rattfyllorna med 12 procent, de olovliga körningarna med 3 procent. I Helsingborg är nedgången 10, 20 respektive 12 procent.
I en stad som Lund har antalet smitningar minskat från 305 till 214, i Eslöv har rattfyllorna minskat från 44 till 18, i Åstorp har antalet olovliga körningar gått ner från 109 till 64, i Ängelholm har det totala antalet anmälda trafikbrott minskat från 280 till 188.
I siffrorna ingår inte rödljuskörningar, inte heller fartböter som minskat till följd av färre fartkontroller.
Enligt Ann-Louise Kämpe gör färre trafikpoliser det knappast mindre riskfyllt för en bilist att exempelvis köra mot rött.
– Det är något som alla poliser ska beivra, inte bara de som specifikt arbetar med trafikfrågor, säger hon.
Ann-Louise Kämpe påpekar att trafikövervakningen skärps i vår när trafikfrågorna läggs ut på lokala polisområden och fler poliser hämtas från andra landsdelar för att bemanna gränskontrollerna.
Gå till toppen