Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Svedala

Lerig cykelväg upprör cyklister

”Väljer man cykelvägen bör man ha en cykel som är avsedd för terräng.”
Cyklister är kritiska till hur den grusiga cykelvägen mellan Bara och Klågerup sköts av kommunen.

Den drygt fyra kilometer långa cykelvägen består av en grusväg som sicksackar sig fram mellan åkrarna.
 
Strax utanför Klågerup får cyklister en rikitgt fin utsikt över landskapet.Bild: Johanna M Karlsson
 
Svedala kommun betraktar sträckan som en cykelväg och har markerat den som en sådan med en skylt i vardera ände.
– Men det är ju egentligen mer en naturstig, säger Lennart Hansson, enhetschef på gatuenheten.
Enligt en person som skrivit in till kommunen är den smala cykelvägen det enda alternativet för cyklister som vill ta sig mellan Bara och Klågerup, och som inte vill cykla på den vältrafikerade Malmövägen.
”Att välja det asfalterade alternativet mellan Klågerup och Bara innebär en risk för sitt eget liv då denna sträcka både är kraftigt kuperad samt att det saknas bredd på vägen att kunna hålla ett behörigt avstånd till bilister som ofta håller hög hastighet på denna sträckan.”
Under vintern görs inget underhåll av cykelvägen, vilket gör att den blir lerig och full av spår – något som försvåra cykelturen.
”Väljer man cykelvägen bör man ha en cykel som är avsedd för terräng då denna sträcka är gropig, lerig, ojämn, full med spår och igenvuxen på sina ställen” skriver cyklisten.
 
Bild: Johanna M Karlsson
På sina ställen hade djupa spår uppstått i gruset.Bild: Johanna M Karlsson
 
När Sydsvenskan testkörde cykelvägen var den bitvis torr och fin att cykla på, och bitvis mer lik en crossbana.
– Det kan bli så efter vintern och efter större skyfall. Två gånger om året brukar vi se över cykelvägen och lägga på mer grus för att fylla igen hål och sådant, säger Lennart Hansson.
 
Sydsvenskan testkörde cykelvägen från Klågerup till Bara med hjälp av en lagom skraltig ”Kronan”-cykel.Bild: Johanna M Karlsson
 
Runt midsommar brukar gatukontoret också se till att åka ut och klippa gräset på sidorna om cykelvägen, så att den inte ska växa igen.
– Så fort vi hinner ska vi åka ut och fylla på med grus igen. Det blir förmodligen under den här veckan eller i början av nästa.
Förutom att skicket på vägen inte alltid är det bästa saknas det också helt skyltar som visar att vägen går till Bara eller Klågerup.
Det finns inte heller reflexpinnar eller gatlampor, vilket gör att cykelvägen inte bara är svår att använda under vinterhalvåret, utan också så fort det blir mörkt.
 
Vid ett vägskäl utan skyltar fick Sydsvenskans testcyklist använda Google Maps i mobilen för att inte villa bort sig.Bild: Johanna M Karlsson
 
– I nuläget finns inga planer på att göra vid den här cykelvägen ytterligare, förutom då att lägga på mer grus, säger Lennart Hansson.
– Det är möjligt att det kan bli en mer ordentlig cykelväg uppe vid Malmövägen någon gång, men det kommer nog dröja många år innan det händer.
Gå till toppen