Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Animas smarta klocka följs av fler wearables

Fredrik Rosén och Sarandis Kalogeropulos, två av fyra medgrundare till Anima.Bild: Emma Hedlin
Malmöbolaget Animas första produkt blir en smart klocka. Nästa vecka åker de till mässan Basel World för att för första gången visa upp sin produkt. Nu avslöjar bolaget att det även finns planer på att utveckla andra typer av wearables.
I höstas avslöjade 8till5 att den kinesiska elektroniktillverkaren Goertek investerat 94 miljoner kronor i uppstartsbolaget Anima. Sedan dess har företaget hållit en låg profil, fram till förra veckan då DI Digital skrev om företagets första produkt: en traditionellt utformad klocka med smarta funktioner.
– Vi har utvecklat en produkt som vi själva har saknat, säger Sarandis Kalogeropulos, marknads- och försäljningschef på Anima.
Anima grundades i juli 2015 av fyra före detta Sony-anställda. Sedan dess har företaget vuxit. I augusti flyttade de in i lokalerna på Västra Varvsgatan i Malmö. I dagsläget sysselsätter Anima strax över 60 personer.
– Vi har valt att sätta ihop teamen blandade med alltifrån hård- till mjukvara till försäljning och design. Alla har full insikt hela tiden och det är därför vi kommit så långt på så kort tid, säger Sarandis Kalogeropulos.
Sarandis Kalogeropulos.Bild: Emma Hedlin
Affärsidén är att utveckla en traditionell klocka med smarta funktioner. Den första kollektionen kommer att släppas i slutet av året och den främsta marknaden blir traditionella klockbutiker.
– Mobiltelefoner och smarta klockor har blivit så otroligt smarta där man ska bygga in så många funktioner som möjligt. Vi ville göra något som säljs för att det är en snygg klocka som underlättar livet istället för att skapa stress, säger Fredrik Rosén, vd på Anima.
I slutet på nästa vecka åker Anima till Schweiz och Basel World, en av världens största mässor för klockor och smycken som lockar över 2 000 utställare. Anima ska presentera sitt koncept och även visa upp klockan för utvalda distributörer.
– Just klockor är en traditionell marknad och där ska vi föra in något nytt. Vi hoppas kunna bygga ett nätverk av både potentiella återförsäljare och distributörer som kan hjälpa oss på vägen mot lansering. Om ett år hittar du oss i en klockbutik, säger Sarandis Kalogeropulos.
Vilka funktioner klockan kommer ha vill inte Anima avslöja än.
– Vi jobbar också på fler produkter, utöver klockorna. Men det inget vi kan säga mer om nu, säger Sarandis Kalogeropulos.
Fredrik Rosén, vd för Anima.Bild: Emma Hedlin
Utöver de 94 miljonerna från Goertek finns det än så länge inga planer på att söka fler investerare. Men nyanställningsplaner finns. En av de senaste rekryteringarna är Peter Wadbro som närmast kommer från posten som butikschef på Stjärnurmakarna på Nova Lund. Han kommer att vara ansvarig för Animas produktmarknadsföring i detaljhandeln.
– Peters bakgrund och kompetens inom den traditionella klockindustrin kommer betyda otroligt mycket för Animas utveckling framöver, säger Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.
Sedan innan har även Francis Jacquerye rekryterats som en av Animas huvuddesigners. Han har erfarenhet av klockindustrin i Schweiz och har vunnit priser för sin klockdesign.
– Om ett år kommer vi att vara några till. Det har gått väldigt fort och nu har vi lugnat ner tempot lite, men vi har planer på att ta in fler allt eftersom företaget utvecklas, säger Fredrik Rosén.
Gå till toppen