Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nya erfarenheter idrömlik dockvärld

Huvudpersonen är av läder och övriga karaktärer av trä. Men i bakgrunden skymtar människor av kött och blod. En av dem är Hanna Norrman som just nu pendlar mellan Stadsteaterns ”Jane Eyre” och Malmö Dockteaters ”Golem”.

Hanna Norrman håller varligt i dockan som är täljd i trä och har fladdrande ben. Det är kyligt i vinden utanför teaterlokalen på Sofielund. Kanske gillar inte dockan det skarpa ljuset?
– Det är underligt hur man har fått ett förhållande till de här figurerna och det har varit så kul att se dem växa fram och få fler detaljer, säger Hanna Norrman som tillsammans med Elin Rusk är dockspelare i föreställningen.
Hanna Norrman är född i Malmö och utbildade sig på Stockholms dramatiska högskola. Hon har medverkat i flera produktioner i Malmö, bland annat i ”Sitcom – en tv-fri kväll” på Intiman och ”Vilja väl” på Hipp. Just nu är hon dubbelt Malmöaktuell och spelar både i Stadsteaterns Jane Eyre och i Malmö dockteaters "Golem” som hade urpremiär i helgen som gick. I ”Golem” ger hon röst åt flera olika karaktärer.
–  Ja, det gäller att arbeta fram olika röster åt de olika karaktärerna, det är lite lurigt, men ett väldigt spännande sätt att arbeta på.
Hanna Norrman har medverkat i flera olika typer av teateruppsättningar, men dockteater har hon aldrig tidigare gjort.
– Det enda jag kunde relatera till är när jag lekte med barbiedockor som liten. Precis som här stod jag bredvid dockan, höll i den och pratade med olika röster.
Men de dockor som figurerar i Golem är knappast några barbiedockor. Alla har de skapats av scenografen Hanna Rönnbäck. Hon håller vanligtvis till i Stockholm, men under en och en halv månad har hon varit på plats i Malmö för att bygga upp scenografin och färdigställa dockorna.
För att skapa dockorna och scenografin har hon tillsammans med regissören Rikard Lekander utgått från den suggestiva, feberyra värld som presenteras i romanen Golem. Först gjordes skisser, men det mesta arbetet har gjorts på plats i Malmö. Här byggdes scenografin upp av möbler och prylar som hittades på lokala loppisar. Tanken är att de sammanfogade möblerna - som bland annat består av hyllor och byråer ska ge en känsla av en brasiliansk favela eller ett ”lådgetto” som Hanna Rönnbäck kallar det.
– Arbetet har varit jättekul och helt platsspecifikt eftersom här inte fanns någon scen från början, så allt har fått byggas upp här.
Huvudpersonen Pernath är sydd i läder och metall, men resten av dockorna är av trä. Just att tälja i trä är inget Hanna Rönnbäck har gjort tidigare, men hon är inte främmande för att jobba i olika material.
– Jag har en bakgrund i att jobba med konsthantverk. Jag kunde då sakna ett större sammanhang där de objekt jag skapade kunde ingå. Genom en praktik på Dramaten kom jag in i teatervärlden och har sedan jobbat mycket med kostymattribut, rekvisita och scenografi.
Dockteater med skräcktema
Golem är Malmö Dockteaters andra uppsättning. Pjäsen, som är en dockteaterpjäs för vuxna, är baserad på skräckromanen Golem av Gustav Meyrink. För dramatisering och regi står Rikard Lekander. Föreställningen hade premiär den 13 mars och spelas fram till den 30 april på Malmö Dockteater, Hasselgatan 8, i Malmö.
Gå till toppen