Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Slump och kontroll i svindlande samspel

Inger Ekdahl

Konstruktioner i samklang, Ystads konstmuseum, t o m 17/4.
På duken sväller klot i blänkande metall. Strikt geometriska linjer sprider sig som solfjädrar och skapar illusioner av rymd och djup. Färgen får den platta ytan att veckas, bukta sig och bågna, i ett förvillande spel med nyanser och ljus. Inger Ekdahl (1922-2014) är en pionjär inom svensk opkonst, Ystads egen Bridget Riley. Fast till skillnad från den brittiska målaren, nu aktuell på Louisiana, har hennes arbete aldrig kopplats samman med popkonstens coola estetik. Istället har det inom konsthistorien diskret förpassats till modernismens marginaler. Under senare år har det här och var glimmat till med sylvass skärpa. På Lunds konsthall blev jag för några år sedan stående, närmast mållös inför hennes verk från 1960- och 70-tal.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen