Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Från yttre rymden

"Space fiction & the archives", Jacqueline Hoàng Nguyễn, Galleri Rostrum, t o m 3/4.

"Unidentified", Paul van den Hout, Digitaliseum, t o m 16/4, Malmö.

"Nu öppen för trafik", skrev lokaltidningen stolt när världens första landningsbana för ufon invigdes i kanadensiska St Paul 1967. Rymdfebern rasade, och tajmningen var perfekt. Kanada firade 100 år som nation, och med science fiction-satsningen satte den lilla staden sig på kartan. Men Jacqueline Hoàng Nguyễn, utbildad på Malmö konsthögskola, går bortom det kuriösa när hon gräver i sitt hemlands förflutna.
På Galleri Rostrum mixar hon souvenirer med arkivmaterial i en klarsynt korsbelysning av historien. Med humor och kritisk skärpa ställer hon den öppna famn som väntar utomjordingarna mot landets immigrationspolicy från samma tid. I formulären poängsätts den sökande efter strikta kriterier, för att avgöra om personen förväntas bli en belastning eller resurs. Ju mer lik den befintliga befolkningen, desto bättre. Allt medan St Pauls invånare ses tävla i spexiga Marsfrisyrer, och speja efter flygande tefat. Det är en rätt och slätt oemotståndlig utställning, som säger något väsentligt också om vår tid.
Samtidigt siktas oidentifierade flygande objekt, när nederländske Paul van den Hout tar Digitaliseum i besittning med sina pixlade skulpturer. Hans ufon undanglider varje försök till definition, medan välkända varumärken och ikoner förvandlas till Minecraft-kubism. Anslaget är muntert, men efterklangen dov. 1960-talets teknikoptimism har ersatts av den digitala epok, som trots sitt informationsflöde präglas av glömska och censur. Vilket material finns kvar att vittna om nuets paradoxer i framtiden?
Gå till toppen