Nöje

Svårslaget med Raab och Bridger

Wildfire & Goldrush

Malleus Incus, slagverksduo. Musik av Cangelosi, Vinao, F Andersson, Monrad, Reich, Broström, A Koppel, ter Veldhuis. Classic Lounge, Palladium, Malmö, 30/3.

Det ska sägas på en gång och utan reservationer: slagverksduon Malleus Incus är svåröverträffad. Johan Bridger och Patrick Raab har uppnått ett samspel som fungerar perfekt – tillitsfullt och energiskt. De estraderar med smittande koncentration. De firas i hela världen – men i Malmö är det bara cirka 50 personer som finner vägen till Classic Lounges celebra konsert.
Entusiasmen är desto större i kretsen av aficionados, som njuter av berättelsen om vägen från idog övning till precisions- och konditions­krävande skicklighet. Den artistiska utstrålningen går i jämbredd med duons sagolika teknik. Från de ettriga tre trummorna i Cangelosis ”Theatric No 1” till Anders Koppels välblandade toccata mot slutet.
Man frestas konstatera att musikerna är snäppet bättre än en del av repertoaren. Det kan gälla Sören Monrads ”Wildfire” och Jacob ter Veldhuis ”Goldrush”, bägge virtuosa verk, som vittnar om gedigen insikt i slagverksgenren. Men att skildra en äventyrlig tur på savannen och beskriva dess djurliv eller att följa en guldgrävares mödosamma framträngande mot Det Stora Fyndet, det är problematiskt. En slagverks­arsenal har ju en mångfald av klang­möjligheter, från piip till boom. Lätt nog fyrar man av alla dramatiska effekter, med risk att hamna i en naiv program­musik som håller sig på ytan.
Då öppnar sig mera stabila kvaliteter i marimbornas värld, hos Steve Reich, Fredrik Andersson, och Tobias Broström. Där försjunker man lätt i trolskt skimmer – minimalistisk hos Reich i ”Nagoya Marimbas”, impressionistisk i Fredrik Anderssons ”Jultomtens ensamhet”, vari tomten efter julruschen vid tystnadens gräns sägs meditera över sin existentiella situation.
Tobias Broströms ”Schattenspiel II” uruppfördes – stycket hade delikata växlingar och diskreta kontraster och fungerade utmärkt i sammanhanget. Behöver det sägas att duon mycket kärleksfullt fångade den känsliga atmosfären i gamle kompisen Tobias komposition?
Gå till toppen