Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Ny elbil från Lund ska utmana bilbranschen

I Prolabs lokaler på Sölvegatan i Lund växer ett nytt svenskt elbilsmärke fram. Uniti vill frångå traditionella principer och skapa en ny nisch i bilbranschen. Fokus ligger på miljöpåverkan, körupplevelse och öppenhet.

På teknikmässan Cebit fick besökare provköra Uniti med hjälp av virtuell verklighet-simulator.Bild: Cebit/Uniti
– Det ska kännas som att köra ett rymdskepp, säger Lewis Horne, grundare av Uniti.
Uniti är fri från mekaniska länkar i styrning, gas och broms, och styrs helt elektroniskt. Bland annat ska föraren kunna gasa, bromsa och svänga genom en joystickliknande interaktiv ”ratt” som förs framåt, bakåt eller åt sidan. Uniti kommer också att kunna känna igen föraren och öppna dörren automatiskt när hen närmar sig.
Den första modellen av elbilen kommer att vara tvåsitsig med två säten i rad. Bilen ska drivas av en motor på 15 kilowatt som ger en räckvidd på femton mil och en maxhastighet på 90 kilometer i timmen.
Teamet bakom bilen beskriver den som en futuristisk stadsbil.
– I dag görs majoriteten av biltransporterna på korta avstånd med få personer i bilen, vilket innebär en stor miljöpåverkan. Uniti är till för stadskörning och korta avstånd, därav den korta räckvidden och den låga maxhastigheten, säger Lewis Horne.
Tanken är att bilen ska vara miljömässigt hållbar under såväl tillverkning som transport. Därför har Uniti valt bort överflödig design och använder miljövänliga material.
– Det finns stora problem inom bilindustrin. Fler människor dör av förorenad luft än av bilolyckor samtidigt som vi har all teknologi för att motverka det. Vi vill göra en bil som folk vill ha och behöver, inte efter makroekonomiska trender som de stora aktörerna inom bilindustrin arbetar efter, säger Lewis Horne.
Så här ska elbilen Uniti se ut.Bild: Uniti
Uniti-teamet är utspritt över hela världen men samlingspunkten är Lund. I lokalerna på Sölvegatan jobbar ett 30-tal personer heltid med utveckling av bilen. Utöver det är ytterligare ett 30-tal personer runt om i världen involverade på mer eller mindre daglig basis.
– Vi kollade runt på ställen som Silicon Valley och London men fastnade i Lund. Här finns den bästa industriella designen och folk med en otrolig motivation. Det är därför vi är här, säger Lewis Horne.
All utveckling av både hårdvara och mjukvara är öppen och patentfri. Det gör att vem som helst kan bidra till byggandet av Uniti. I slutet av maj planerar Uniti att lansera en crowdfunding-kampanj för Lundabolagets mikrodatorer. Tanken är att människor runt om i världen ska kunna bygga egna lokalt producerade elfordon.
– Jag får ofta frågan vad jag gör om någon snor idén. Enligt mig vore det bara bra om någon gjorde det. Om teknologin finns för att utrota miljöproblemen som orsakas av bilar, varför inte uppmuntra folk till att göra det? säger Lewis Horne.
Lewis Horne är grundare av Uniti.Bild: Emma Hedlin
För ett par veckor sedan var Uniti på Cebit, en av världens största IT-mässor som hålls i Hannover, för att demonstrera en prototyp av bilens förarkabin. Där fick besökare möjlighet att provköra Uniti med hjälp av virtuell verklighets-simulering.
– Vi fick be om ursäkt till arrangörerna för vi stal hela showen. Vi hade en stor grupp av människor runt omkring oss hela tiden, alla ville prova, säger Lewis Horne.
Uniti samarbetar redan med flera globala företag och trots att det inte finns en färdig produkt har företaget redan fått flera intresseförfrågningar kring förbeställningar. Verksamheten har hittills finansierats av privata aktörer, Almi och Lunds universitet.
Men den som är sugen på en Uniti får vänta. Planen är att ha en körklar bil till våren 2017. Prislappen? Omkring 200 000 kronor.
Gå till toppen