Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Dj och konstnär som gillar att gå först

I en ny bok kartläggs dj-historien i Stockholm. Nu flyttar samtalet hit. Hur mår dj-scenen i Malmö? På plats finns Evelyn Touré som var med och bröt mark i båset i början på 2000-talet.

Evelyn Touré dyker upp i panelsamtal om dj:n här i Malmö på Babel nu på fredag.Bild: Irina Bernebring Journiette
I boken "DJ-liv" har Anna Gavanas och Anna Öström tillsammans kartlagt historien bakom Stockholms dj-scen. Fredagen den 15 april bjuder de in till samtal på Babel för att diskutera scenen här i Malmö.
Deltar gör konstnären Evelyn Touré som fick med sig rytmen hemifrån.
– Jag är andra generationen dj, pappa var dj och hade jazzklubb och dansstudio i Simrishamn, berättar hon och fortsätter:
– Att spendera tid med honom innebar att gå i skivaffärer i Malmö.
1999 hade hon varit i New York och slumpmässigt börjat snurra plattor. Hemma igen tog hon platsen som bar-dj på Lilla torg, som en av få kvinnor.
– Jag kände att "Hallå, det är ju bara killar som håller på med detta".
Tänkte ni på att ni var pionjärer?
– Inte direkt. Men ibland när jag tröttnade på hela resonemanget, och att man fick uppmärksamhet och erbjudande om jobb bara för att man var kvinnlig dj, kunde jag tacka nej och föreslå en manlig dj istället, säger Evelyn som ändå gillar att gå först i leden.
– När man blir för bekväm i någonting blir det som man skapar inte längre lika intressant. Det finns en dimension som handlar om att bryta ny mark och sätta ny prägel – både på sig själv och det man gör, förklarar hon.
Sedan dess har hon dykt upp i flera olika sammanhang på kulturscenen och idag varvar Evelyn skapandet med en lärartjänst på Östra skolan.
Men, menar hon, konstnärskapet handlar inte bara om estetisk tillämning.
– Konstnärskap, entreprenörskap och punk går hand i hand för mig. Det handlar om ren visualisering men framförallt om att bryta normativt styrda system.
Vad vill du prata om under samtalet?
– Jag tänker rätt så mycket på dj:ns roll och publikutvecklingen. Idag finns det inte några renodlade klubbar utan mer ambulerande klubbverksamheter och det tycker jag bör problematiseras, säger hon.
Musiken, menar hon, har blivit det sekundära.
– Jag tycker att det är jättemärkligt att människor har ett intresse för att lyssna på samma musik mer eller mindre oavbrutet en hel kväll – det primära är att musiken är rätt genre och igenkännande, säger hon och upplever att kommersialismen även tagit över på dansgolvet.
– I dag går alla mötesplatser ut på att man är konsument och det tycker jag är tråkigt, säger Evelyn.
Samtidigt har dj-rollen förändrats.
– Det går hand i hand med den medieteknologiska utvecklingen. Idag är alla mer eller mindre en dj. Det är mycket enklare, mer lättillgängligt och kräver inte så mycket av den som gör det.
Vad hoppas du få ut av panelen?
– Jag hoppas det har historisk betydelse och att vi tar tempen på det som finns och hur andra tycker att dj-världen ser ut idag.
Evelyn Touré
Bor: Slottsstaden
Gör: Jobbar som lärare i slöjd och hemkunskap på Östra skolan.
Aktuell: Deltar i panelsamtal på Babel om dj-scenen i Malmö. Andra inbjudna är Johanna Olofsson, Behrang Kianzad, Clara Stjärna, Finn of Tomland, Behrang Mohammadi och Martin Theander.
Boken "Dj-liv" är skriven av Anna Gavanas och Anna Öström och kartlägger historien bakom Stockholms dj-scen och en del av Malmös dj-värld.
Gå till toppen