Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Gräver upp ett mörkt kapitel i dansk historia

Under sanden

Danmark (Under sandet), 2015. Regi: Martin Zandvliet. Med: Roland Møller, Louis Hofman, Mikkel Bo Følsgaard. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.40.
Inledningen är suggestiv och fångar omedelbart intresset. Redan innan filmduken fylls av bild hörs ett oroande ljud. Det är en människas andhämtning. Snabbt blir den allt starkare till dess av vi ser personen i fråga. Sergeant Carl Rasmussen (Roland Møller) sitter sammanbiten i sin militärjeep och iakttar mängder av unga, i de flesta fall mycket unga, tyska tillfångatagna soldater som i eländigt tillstånd vandrar förbi. Till synes utan anledning rusar han plötsligt ur jeepen och börjar kommendera och blodigt misshandla en av soldaterna.
Efter krigsslutet tvingades tyska krigsfångar röja minor på Jylland. Till vänster Roland Møller som dansk sergeant.Bild: Njutafilms
Den explosiva bilden gestaltar tydligt det hat som fanns hos den danska befolkningen efter tyskarnas fyra år långa ockupation. Vreden är befogad och begriplig, men det är ändå obehagligt att se en människa brutalt ge sig på någon som både bildligt och bokstavligen ligger ner och har förlorat. Filmens effektiva öppning slår omedelbart fast det övergripande tema som regissören, tillika manusförfattaren, Martin Zandvliet sedan återkommer till och varierar i en rad scener utan att moralisera.
Zandvliet utgår från ett antal händelser efter krigsslutet då danska militärer höll kvar tyska soldater i landet och tvingade dem att utföra livsfarlig minröjning på västkusten. Över två miljoner minor låg nedgrävda. Tyskarna hade en beredskap för att de allierade skulle landstiga den vägen.
Sergeant Rasmussen får order att övervaka en grupp tyskar som inkvarteras i en mer eller mindre fallfärdig stuga nära havet. Själv bor han med sin trogna hund i närheten i en länga hos en bondkvinna och hennes lilla dotter. Någon mat utfordras tyskarna inte med trots det precisionsarbete de ska utföra med påföljd att de svagaste bland killarna, i vissa fall rena barn, snart blir sjuka.
Filmens foto är visserligen i färg men Camilla Hjelms uttrycksfulla bilder kan nästan uppfattas som svartvita. Färgskalan hålls nere och det jylländska havslandskapet med de oändliga sandstränderna, klitterna och hedarna längre in i landet ligger helt i samklang med dramats dova ton. Bland tyskarna finns den mogne Sebastian (Louis Hofman), en självklar ledargestalt, som både fysiskt och moraliskt håller stånd längre än de flesta. Han blir undan för undan Rasmussens jämlike och utmanare. ”Under sanden” är inte enbart en film om hat och exploatering utan också en djupt engagerande berättelse om hur humanism och moralisk anständighet kan utvecklas även under de mest fasansfulla förhållanden.
Roland Møller är utmärkt som sergeanten som sakta förstår vad han och de militära kollegerna ägnar sig åt. Hans sätt att dels låta hårt kontrollerade känslor blossa upp, och dels ge uttryck för mannens mjukare sidor visar på ypperlig skådespelarkonst. I motsats till Rasmussen finns en överordnad, löjtnant Jensen (Mikkel Boe Følsgaard), som aldrig personligen har kommit nära några tyskar och därmed upprätthåller krigets endimensionella människosyn.
Varenda en av de tyska unga skådespelarna skulle kunna göra huvudrollen i en film om just den rollgestalten med bakgrund och erfarenheter från kriget. Här finns ett par tvillingar vars till synes uttryckslösa ansikten etsar sig fast i minnet under lång tid.
”Under sanden” skildrar ett mörkt kapitel i krigshistorien, förmodligen okänt för yngre generationer danskar och sydsvenskar men väl värt att känna till. Inte minst därför att liknande attityder och handlingar återkommer i krig efter krig.
1 Applåd (2009). Martin Zandvliets uppmärksammade regidebut, där Paprika Steen lysande gör en medelålders skådespelare med alkoholproblem.
2 Dirch (2012). Nikolaj Lie Kaas gestaltar en komplex och gripande studie av mångsidige artisten Dirch Passer. I regi av Zandvliet.
3 Flamman och Citronen (2008). Spännande och välgjort om två av danska motståndsrörelsens mest profilerade gestalter, med Mads Mikkelsen och Thure Lindhardt. Regi: Ole Christian Madsen.
Gå till toppen