Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Motsatser bakom årets butik

Butikschefen Hans Molin och avdelningschefen Fredrika Axelsson säger sig vara varandras raka motsats. Ett lyckat koncept tydligen, för Åhléns blev som första kedja utnämnd till Årets butik av Handelsföreningen i Lund.

En liten nervös förväntan vilar i Knutssalen i Rådhuset. Kommunstyrelsen ordförande Anders Almgren lämnar över mikrofonen till Handelsföreningens ordförande som välkomnar duon Hans Molin och Fredrika Axelsson.
Med prischecken på 25 000 kronor till personalen och blombukett i matchande Åhléns-färger tackar Hans.
– Våra nya lokaler är ett lyft, vi är jättestolta.
Men bakom framgången ligger hårt arbete och en lång tradition.
– Företaget fanns i Lund redan 1931, då som EPA på Mårtenstorget. Sedan blev det Tempo och då fanns även livsmedel i utbudet. Sedan blev det Åhléns och på 90-talet togs all livsmedel bort. Och nu sedan 31 januari finns vi på Stortorget med våra tre ben – hemvaror, skönhet och mode, berättar Hans.
Och där är det alltså parhästarna Hans och Fredrika som basar.
– Nu finns ju konkurrens även från e-handeln så en bra butik måste vara välkomnande både mekaniskt och personligt, säger Fredrika.
Har ni det nu då?
– Vi är jättenöjda och det tror jag också kunderna är. Och det är spännande med ett nytt läge. Jag tror turisterna har lättare att hitta oss på Stortorget, säger Fredrika.
– Vi är ännu i ett lyckorus. Vi har nya, fina lokaler, vi har lika många kunder och nu har vi fått det här priset, säger Hans.
Men att flytta ett helt varuhus – om än inte så långt, ”från centrala Lund till centrum”, som Handelsföreningen skrev i sin motivering till priset – är inte gjort i en handvändning.
– Det är lika jobbigt som när man flyttar privat. Hans höll i strukturen och jag såg till att det hände, säger Fredrika.
– Vi är ju ett kedjeföretag och har experter på varje område, men visst får man vara spindeln i nätet. Fast vi skrattade mycket de där två veckorna vi höll stängt, säger Hans.
Men det krävs också personkemi för att få fart på butiken.
– Fredrika är väldigt direkt och på, jag är mer eftertänksam. Då blir det lagom tempo, vi kompletterar varandra, säger Hans.
– Ja, vi är varandras raka motsats. Hans pausar när jag gasar för mycket, säger Fredrika.
Hur ska en bra chef vara, Hans?
– Man ska vara tydlig, mänsklig och se medarbetarna.
Är du lik Ica-Stig?
– Ha, ha! De orden la du i min mun bara för du vill skriva dem.
Varken Hans eller Fredrika verkar vara typen som snackar butik på varje fest.
– Jag är fotbollsmamma, min son spelar i LB07 i Bunkeflo. Och han vill också se MFF, så det blir mycket fotboll.
Hans familj har andra strängar på lyran.
– Yngsta dottern dansar, men har tidigare spelat fiol. Min äldsta dotter spelar cello och min fru har tidigare spelat tvärflöjt. Pappa, däremot, han spelar cd.

Lagarbete att driva ett varuhus

Namn: Hans Molin.
Ålder: 48.
Gör: Varuhuschef Åhléns i Lund.
Bor: Västra Ingelsstad.
Familj: Fru och två tonårsdöttrar.
Namn: Fredrika Axelsson.
Ålder: 38.
Gör: Avdelningschef Åhléns i Lund.
Bor Malmö.
Familj: Sambo och son.
Gå till toppen