Sverige

Åkeriföretag kräver krafttag mot fulla förare

Branschen efterlyser krafttag efter dramatiska olyckor.

Förra tisdagen kolliderade två lastbilar på E4 vid Örkelljunga. Den ene föraren var berusad. Under räddningsarbetet brast en hårt spänd kabel och träffade en brandman så illa, att han avled av sina skador.
Förra veckan krockade två lastbilar på E4 norr om Örkelljunga. En brandman som deltog i räddningsaktionen träffades i bröstet av en vajer och avled senare. En av lastbilschaufförerna är misstänkt för rattfylleri.Bild: Helene Bengtsson/Mediabasen
Läs mer:Efter vajerolyckan på E4 – brandmannen har avlidit
Två dagar senare hejdar polisen en lastbil vid Glumslövs backar, sedan medpassagerare sett ekipaget vingla över de tre körfälten. Föraren visar sig ha 1,5 promille alkohol i blodet.
Händelserna är de senaste i en lång rad olyckor med berusade lastbilschaufförer de senaste åren. Under måndagen kallade därför Sveriges Åkeriföretag till ett krismöte.
– Problemet är att utvecklingen går åt helt fel håll. Och att mörkertalet är så stort. Det enda vi vet är att det finns ett stort antal yrkesförare som kör rattfulla eller narkotikapåverkade, säger Patrick Magnusson, organisationens trafiksäkerhetsansvarige.
Läs mer:Politiker: Vi behöver fler poliser på vägarna
Bild: Patrick Persson
I bakgrunden finns en flerårig utveckling, där allt fler utländska bolag kör tunga transporter i Sverige. Arbetsvillkoren för chaufförerna är ofta urusla. Termen ”social dumpning” har använts.
– Så är det. Men jag tycker det är fel att peka ut de utländska förarna. De försöker försörja sig precis som vi. Men det är klart att man inte mår bra om man måste bo i en lastbil i månader, laga mat på stormkök och vänta på nästa uppdrag. Då är det lätt att ta till spriten, säger Patrick Magnusson.
Åkerinäringen har påtalat problemen i många år. Ändå har antalet trafikpoliser minskat stadigt – särskilt de som är specialiserade på yrkestrafik. Antalet utandningsprov har sjunkit från runt två miljoner om året till 700 000 i fjol.
Läs mer:Lastbilschaufför stoppades på E6 - hade 1,5 promille
Under hösten fortsatte trenden ytterligare, när flyktingkrisen slukade stora polisresurser.
Många sätter nu sitt hopp till uppköparna av transporttjänster, bland dem stat och kommun.
– De måste börja ställa hårdare krav. Som att alla lastbilar ska ha alkolås. Ja, det gäller näringslivet också. Tänk om ett företag som Clas Ohlson gick ut och sa att de krävde alkolås av alla sina transportörer! Vilken stark signal hade det inte varit, säger Patrick Magnusson.
Bild: Patrick Persson
Skåne har en särställning i Sveriges transportsystem, säger Liane Ask, regionchef för Sveriges Åkeriföretagare.
– Vi är det stora transitlandskapet för godstrafik till Finland, Norge, Danmark och resten av Sverige,
Branschens kriskommission ska samla fackliga organisationer, arbetsgivare, åkeriföretag och försäkringsbolag. Ett första stormöte är utlyst till den 28 april.
Vilka krav vill ni driva?
– Vi behöver närvaro av polisen på vägarna. Fartkameror fångar inte berusade förare. Vi vill också se permanenta ”alkobommar” vid våra hamnar, säger Liane Ask.
Också hon skickar ett budskap till transportköparna: ställ krav.
– De offentliga köparna har en nyckelroll. Skulle de kräva alkolås på alla sina transportörers bilar, skulle det påverka utvecklingen, säger Liane Ask.

Åtgärder mot farliga chaufförer

Här är några av de förslag som diskuteras för en säkrare lastbilstrafik.
1. Alkobommar i hamnarna. Utan att blåsa nyktert får föraren inte köra vidare. Kräver idag polisunderstöd.
2. Bättre färdhandlingar. Ett sätt att stoppa oseriösa åkerier.
3. Tuffare krav från de som köper transporter. Stopp för lönedumpning och obligatoriska alkolås förespråkas av många.
4. Fler trafikpoliser (se artikel intill). Fler specialiserade poliser, som kan tung trafik.
Gå till toppen