Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Professor som är unik i sitt slag

Från början tyckte Ann-Krestin Vernersson att rytmik var ett alldeles för flummigt ämne att ägna sig åt. Hon ändrade sig och blev så småningom professor i rytmikpedagogik.

Storpudeln Lona är ofta Ann-Krestin Vernerssons promenadkamrat och dessutom sällskap i hennes "Lokalitet" på Helmfeltsgatan.Bild: Lars Dareberg
I kväll, den 23 april, är det vårkulturnatt i kvarteren vid Fersens väg i Malmö, dessutom världsbokdagen och 400 år sedan William Shakespeare dog, en lämplig dag att uppmärksamma lokal kultur.
En av dem som bjuder in är Ann-Krestin Vernersson, landets enda professor i rytmikpedagogik. Efter fyrtio år på Musikhögskolan har hon lämnat över till nya krafter. Hon har förberett sig genom att skaffa en egen lokal vid Helmfeltsgatan.
”Lokalitet” ska rymma olika konstyttringar och ge plats för musik, föredrag och performance.
På väggarna hänger flera stora målningar i starka färger, de flesta i akryl på papper. Bilder har alltid intresserat henne och hon har varierat uttrycken.
– Jag har målat och tecknat sedan jag var barn, och det har accelererat de senaste åren.
Ann-Krestin Vernersson lägger just nu sista handen vid boken ”ord och rörelser skapar rum - möten med Birgit Åkesson”, om hennes möten med en stor yrkesmässig förebild och vän, dansaren och koreografen Birgit Åkesson, som hon menar kommit i skymundan av sin mer kända namne Birgit Cullberg.
– Hon sökte alltid det genuina och menade att dans och musik inte ska konkurrera, däremot kan de föra en dialog.
Vad är då rytmikpedagogik? Professorn i ämnet, Ann-Krestin Vernersson, beskriver det så här:
– En helhetspedagogik, en musikpedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt till musik och lärande, där kroppen och dess rörelser har stor betydelse. Pedagogiken kan användas i undervisningen av både språk och matematik.
Om musik säger hon:
– Musiken är en fantastisk värld att komma in i. Jag tror inte att man kan leva utan musiken, den tillhör alla, öppnar sinnen och är ett ersättningsmedel för orden.
Ann-Krestin Vernersson började spela piano som nioåring hemma i Vislanda.
– Jag fick lektioner av kantorn. Han tog fem kronor per gång. Jag fick öva i Metodistkyrkan som hade både tramporgel och piano. Jag kände mig som en stor pianist. När jag var elva köpte mor ett piano som ännu står hemma hos mig.
I skolan var musik (hellre Beethoven än Beatles), matematik och gymnastik bland hennes bästa ämnen.
– Särskilt när vi fick göra fristående tablåer till musik på vevgrammofon. Så jobbade man med musik och rörelse på 1950-talet. Det logiska tänkandet i matten intresserade mig.
För övrigt var Ann-Krestin Vernersson inte särskilt förtjust i skolan och hoppade av gymnasiet till förmån för en utbildning till kyrkokantor på Stora Sköndal utanför Stockholm. Hon gick vidare till Kapellsbergs musikskola i Härnösand. Det var här som hon första gången kom i kontakt med ämnet rytmik.
– Jag tyckte att det var alldeles för flummigt och blev befriad första året.
Året efter kom hon på andra tankar och sökte utbildningen till rytmikpedagog vid Musikhögskolan i Malmö och fick jobb där så fort hon var klar.
– Jag började som timvikarie och jobbade parallellt på folkhögskola och gymnasium. Det var fantastiskt att genast få jobba på så hög nivå. 1983 fick jag fast tjänst. Jag har trivts jättebra och har alltid längtat till jobbet som har varit både kul och utvecklande.
I sin Lokalitet har Ann-Krestin Vernersson sällskap av storpudeln Lona, snart fyra år.
–  Jag älskar hundar, de är så himla bra att prata med.
Kanske pratar de om hur det var att växa upp i ett arbetarhem i Småland och göra akademisk karriär medan Ann-Krestin Vernersson stickar eller virkar en tröja i lin.

Ann-Krestin Vernersson

Aktuell: Med bok om dansaren och koreografen Birgit Åkesson. Deltar i Vårkulturnatten Fersen i kväll.
Bor: I Malmö.
Gör: Skriver, målar, stickar i lin …
Lyssnar på: Klassiskt och jazz. Ofta Bach och Stravinskij.
Viktiga människor: Livskamraten och jazzmusikern Jörgen Nilsson, grundare av Monday Night Big Band. Dansaren och koreografen Birgit Åkesson.
Gå till toppen