Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

En dörr på glänt

Carl Gustafsson

Transparens och täta skott, Galleri Final, Malmö, t o m 8/5.
Allt handlar om ljuset som faller in i bilden. Om glimmande reflexer, strimmor av sol och skuggor som växer i dunklet. Platsen är av mindre betydelse. Nog har Carl Gustafsson utgått från rummet, när han rör sig från Glyptotekets salar till hemmets vrår. Men lystern är densamma, oavsett om han målar några pappkassar i farstun eller klassisk arkitektur. Känsligt modellerar han med ljus. Det räcker med hur morgonsolen tränger igenom rullgardinen. Med enkla medel når han en avklarnad skönhet som får mig att vilja stanna i hans blick.
Carl Gustafsson, "Avskedet", olja på pannå.Bild: Galleri Final
Men dukarna på Galleri Final rymmer mer än så. Marmor och gips avtecknar sig mot väggar mättade med karmosinrött eller dovt azurblått. Växtlighetens skiftande grönska speglas i fönstren, medan interiör och exteriör glider in i varandra. På en och samma yta möts nutid och dåtid, när tidsskikt och rumsligheter kolliderar och dubbelexponeras. Ur ett perspektiv är allt glasklart, ur ett annat undflyende och gäckande.
"Avskedet" kallar han en av dessa målningar från Glyptoteket, där han raffinerat arbetar med överlagringar och speglingar. Ljuset spelar över en smäcker staty som hämtad ur antikens mytologi medan bladverket ger svalka. Allt reflekteras i glaset där konturerna av en kvinna skymtar, redan långt därifrån. Det är också mellan det beständiga och flyktiga han balanserar, med stilla rum fyllda av spår efter liv och skulpturer vars rörelse för alltid hejdats. Samtidigt, i den närvaro han målar fram, leder en dörr på glänt eller flöde av ljus löftesrikt vidare.
Gå till toppen