Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Målare möts över muren

Bullermuren mellan Kroksbäck och Djupadal är en symbolisk barriär mellan miljonprogrammet och villakvarteren.
För att få chans att lära känna varandra gör fjärdeklassare från båda sidor en gemensam målning.

Fjärdeklassaren Linaz Amin Mohammed drar ett svart penselstreck över rosa botten på Kroksbäcks vårdcentrals vita fasad.
Den muralmålande konstnären Björn Carnemalm som leder arbetet lutar sig fram över hennes axel.
– Den här linjen blev lite vek. Kan du få den lite mer distinkt? säger han.
Kompisen Selma Saadeddin är mer oreserverat imponerad:
– Vad fint det blir! säger hon.
Det är tisdag förmiddag och final för ett konstprojekt där elever från Kroksbäcksskolan och Djupadalsskolan gör en muralmålning tillsammans.
På ett litet bord står färgburkar uppdukade med rött, gult, blått, grönt och andra nyanser. Längs väggen står fjärdeklassarna och målar stiliserade porträtt.
Utgångspunkten är deras egna ansikten. Eleverna har förberett sig genom att sitta i grupper runt ett bord och rita av varandra och sedan skicka papperet vidare och rita ett nytt porträttlager ovanpå.
Tiger Tapani lägger sista handen vid en superhjälte med glad mun och knutna händer.
– Nu är jag färdig! säger han.
Björn Carnemalm – som är lite petig med det distinkta – frågar försiktigt:
– Är det okej om vi fyller i det här svarta sedan?
Malmö stad och det kommunala bostadsbolaget MKB står bakom konstprojektet, och det leds av konstnärsduon Björn Carnemalm och Ingrid Sandsborg i Muralcentralen. Det finns ett övergripande mål: att elever från miljonprogramsområdet Kroksbäck, som är ekonomiskt utsatt, och det mer välbärgade villaområdet Djupadal ska få tillfälle att träffa varandra i vardagen och besöka varandras skolor och områden.
Idag är det inte så vanligt att Kroksbäcks- och Djupadalsborna möts över den gräns som den tungt trafikerade Lorensborgsgatan utgör. Men Malmös politiska ledning vill få bort barriärerna. Därför har politikerna beslutat att Lorensborgsgatan ska förvandlas till stadsgata och den 800 meter långa bullermuren som förstärker intrycket av gräns ska rivas.
För de enskilda eleverna i konstprojektet begränsas det gränsöverskridande uppdraget till att träffas och ha kul och lära sig något nytt och göra något fint ihop.
– Man lär känna varandra, säger Hanin Al-Shatri.
På frågan om det är stor skillnad mellan Kroksbäcksskolan och Djupadalsskolan svarar Selma Saadeddin:
– Ja, faktiskt. Vi är jätte­olika.
Hurdå olika?
– Olika, bara.
Asta Eriksson tycker annorlunda:
– De är väl samma som vi, typ, säger hon.
Gå till toppen