Åsikter

Läsartext: Spårvägseffekten påverkar Lunds ekonomi positivt

Sindra Petersson Årsköld undrar om ”spårvägen är ett måste om vi inte ens har råd med ordentliga skollokaler?” (29/4).
Spårvägen finansieras genom statsbidrag och via kommunens investeringsbudget. Kostnaden för projektet från idag fram till invigningen 2019 är beräknad till 746 miljoner kronor. Vi har garanterats 298 miljoner kronor i bidrag och jobbar nu med att få ytterligare medfinansiering. Vi använder cirka 15 procent av kommunens totala investeringsvolym under tre år.
Ovanstående, samt att spårvägen är en satsning på miljövänliga transporter, är troligen välkänt. Mindre känt är att investeringen förväntas ge en god ekonomisk avkastning. Genom att etablera spårvägen tidigt får den effekter på utbyggnadstakten av bostäder och kontor i Kunskapsstråket och på Brunnshög. Sedan kommunfullmäktiges igångsättningsbeslut i december har intresset ökat markant hos investerare vilket stämmer väl med erfarenheter från andra städer som satsat på spårväg. Markvärdena stiger. Den positiva effekten kvarstår under alla de år utbyggnaderna längs spårvägsstråket pågår.
På sikt är påverkan på kommunens ekonomi mycket positiv då spårvägseffekten på exploateringsinkomsterna beräknas vara väsentligt större än utgifterna för utbyggnaden.
Håkan Lockby
teknisk direktör, Lunds kommun
Gå till toppen