Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Bengt Adlers: Nonsens på fullt allvar

Foto: Britt-Mari Olsson
Första gången jag på allvar konfronterades med verk av Carl Fredrik Reuterswärd var på Musée des Arts Décoratifs i Paris en tidig vårdag 1968. CFR var en av fem representanter för svensk samtidskonst med stort manöverutrymme i utställningen "Pentacle". Min upplevelse uppfylldes av en gigantisk väggmålning av CFR föreställande Rembrandts namnteckning med ett tillägg: "Remembrandt.f." (Remembrandt Fecit). Så genialt tänkte jag. Glöm inte bort att minnas! Och visst minns jag än idag.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen